Thursday, 13 March 2014

Kuzi Ayam (2)

  
 
Maaflah, tak sempat nak hidang..terus snap dari kuali jer..hehehe. Balik dari sekolah tak tahu apa nak masak. Bila perut lapar rasa nak makan macam-macam tapi bila singgah di kedai tak tahu apa pulak yang nak dibeli. Akhirnya beli je ayam seekor bila teringat ada rempah kuzi yang belum bersentuh dari cuti akhir tahun baru ni. Padankan dengan acar jelatah dan nasi hujan panas...terangkat you!!!
Dah masak kuzi ni, lauk lain tak diperlukan lagi sebab boleh benar2 menikmati rasa kuzi dan nasinya. Dah tak perlukan kuah atau sayur lain cukup sekadar acar timun  sahaja. Resepi asal di SINI, tapi saya tulis semula untuk permudahkan serta ada sedikit penambahbaikan. Selamat mencuba :-)

Bahan-bahannya;

Sediakan ayam dahulu
1 ekor ayam- potong kecil
2 ulas bawang putih-diblend
1/2 inci halia-diblend
2 batang serai-diblend
Sedikit garam
Perap ayam dengan bahan yang telah diblend serta garam sekurang-kurangnya satu jam.


Bahan tumis:
1 labu bawang besar-mayang
1 ulas bawang putih -mayang
1 sudu minyak sapi


Bahan rempah:
30 ulas bawang merah-dimayang halus dan digoreng hingga garing. Hancurkan- saya tak hancurkan
1 cawan campuran kismis dan gajus/badam- saya tambah dan saya guna kedua2 badam dan gajus.
1 sudu besar (mumbung) rempah kuzi
5 sudu besar sos tomato
1/2 tin susu cair.
1/2 cawan air
Garam
Gula melaka


Cara-caranya;
  1. Sediakan kuali dan panaskan minyak.
  2. Mula2 goreng bawang hingga garing/brown- hati2 jangan hangus.
  3. Keluarkan bawang, goreng kacang sebentar.
  4. Keluarkan kacang, goreng kismis dan keluarkan.
  5. Menggunakan kuali yang sama, goreng ayam separuh masak. Angkat keluar.
  6.  Masih menggunakan minyak dan kuali yang sama, tambahkan minyak sapi
  7. Tumiskan bawang besar dan bawang putih yang dimayang.
  8. Masukkan rempah kuzi yang dibancuh dengan air (tidak perlu lama2)
  9. Masukkan susu cair dan air.
  10. Masukkan sos tomato, bawang goreng, ayam, kismis, gajus/badam, garam dan gula melaka secukupnya.
  11. Masak hingga kuahnya pekat. Siap!

4 comments:

  1. Hi Cik Wan!

    Sedapnya Cik Wan!! Anta la PJ.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi Honey!..anta pos laju yer hehehe

      Delete
  2. Wah sedapnya..resepi nasi hujan panas takde ke..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hanani..ada...skroll dekat kategori nasi ye...selamat mencuba

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...