Sunday, 12 August 2012

Butir Nangka @ Pengat Biji Nangka

Banyak kenangan betul menu dessert ni...terkenangkan arwah Mok (nenek) yang mengajarkan dan memperkenalkan masakan ni puluhan tahun yang lalu..Al-Fatihah untuknya..

Saya cukup tak suka bila arwah masak Butir Nangka ni..maklumlah zaman dulu punya stail, butirnya besar..memang sebesar biji nangka betul...apa lagi hampir mati saya dek terlekat kuih ni..huh, tobat tak makan lagi dah...tapi saya sukakan kuahnya...lemak manis...sedappp. Teringat masa tu, dah niat dalam hati..kalau aku masak sendiri, aku akan buat kecil-kecil cinoni je...hahahaha..memang dah inovatif masa tu...

Tapi kali pertama masak sendiri kuih ni pun penuh nostalgia..hahahaha...seperiuk buang kat perdu pisang...hampehhhh..
Saya cuba memasaknya sendiri masa berumur 14 tahun..nampak ada sepeket tepung beras, apalagi senyap-senyap buat sendiri...dah siap..alamak..kenapa keras je ni?...kakak saya datang mengetest..aiikkk kenapa keras...???...Cek punya cek...alamakkkk...tepung beras lah...bukan tepung beras pulut..huhuhu..apalagi, seperiuk la buang..sape nak makan?

Butir Nangka kat atas ni adalah hasil bantuan anak kedua saya Nur 'Aifaa..harap-harap dia dapat mewarisi bakat memasak nenek moyangnya...minatttt sangat memasak budak ni...

Okaylah...kita tengok bahan-bahannya;

1/2 peket tepung beras pulut.
1 sudu kecil air kapur
Air daun pandan, pewarna merah dan kuning
1 helai daun pandan
1 sudu kecil halba
1 biji kelapa ambil santan
1 sudu kecil tepung jagung
1 cawan gula (ikut sesuai ye..masukkan sikit-sikit)
Sedikit garam.

Untuk butirnya;
Masukkan tepung dalam mangkuk. Masukkan air kapur dulu...uli. Masukkan air sedikit demi sedikit dan uli hingga lembut (boleh rujuk gambar onde-onde) untuk lihat tepung yang siap diuli..sama je)
Dah lembut dan boleh digentel, bahagikan kepada tiga bahagian. Masukkan pewarna hijau, merah dan kuning untuk setiap bahagian.Siap untuk digentel/butirkan. Rehatkan adunan untuk membuat kuahnya.

Buat kuah dahulu.

Kacau santan atas dapur dan masukkan daun pandan, garam, gula dan halba. Bila dah menggelegak, masukkan air tepung jagung untuk memekatkan. Kecilkan api dan tunggu untuk dimasukkan butir nangkanya.

Memasak butirnya;
Panaskan air rebusan (sama macam merebus onde-onde). Gentelkan biji nangka..bulat-bulatkan dan gentel memanjang sikit untuk dapatkan bentuk bujur (oblong). Masukkan dalam air rebusan..dah terapung, angkat, toskan dan masukkan terus ke dalam kuah tadi. Buat sampai habis...siap...!!

NOTA;

-Ada orang kata boleh gentel dan masukkan terus ke dalam kuah..butirnya akan masak juga. TAPI saya tak pernah cuba cara tu..terpulanglah..mana satu cara yang nak diikut...saya rasa kalau butirnya kecil, memang boleh kot...hehehe..cubalah ye..
- Ada orang tidak sukakan bau halba dan tak dimasukkan..boleh ajaaa..kita yang nak makan kan?
- ada orang gantikan halba dengan halia...pun boleh...hehehe
# yang penting kita mesti mahu rajin untuk ke dapur...baru boleh try..selamat memasak ye..

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...