Friday, 11 July 2014

Akok sedap sangat..






Alhamdulillah..akhirnya menjadi juga akok saya. Memang sedap sangat-sangat dan sama seperti akok dari Tumpat hehehe..betul!!!! Tak percaya boleh cuba.

Sebenarnya saya menggunakan resepi asas dari blog Azie Kitchen tapi saya buat beberapa perubahan berdasarkan citarasa kelate saya serta RAHSIA paling SULIT yang baru saya saya ketahui iaitu menggantikan air dengan AIR KELAPA...subhanaAllah...memang tak terkata bila saya makan akok ni..sebiji seperti rasa akok dari kelate. Terima kasih kak Faridah yang secara tak sengaja bertanya saya , "Za tak letak air kelapa ke?"..rupa-rupanya Kak Faridah pernah mengajar di Tumpat dan sangat baik dengan tauke akok di pekan tu..apa lagi, hari tu jugak saya buat akok ni.

Jom, kita tengok semula resepi akok yang telah saya ubah suai..

Resepi Asal : Azie Kitchen

Bahan-bahannya;

5 biji telur - saya tambah jadi 6 biji
200 ml pati santan- saya guna 1 biji kelapa yang diperah menggunakan air kelapa untuk mendapatkan 200ml pati santan
100 ml air - saya gantikan dengan 100ml air kelapa
150 gram gula melaka - saya tambah 2 sudu besar gula pasir
30 gram tepung gandum
3 helai daun pandan- disiat-siat
2 cubit garam halus - saya guna 1/2 sudu kecil

Cara cara:
 
  1. Masak air kelapa bersama gula melaka, gula dan daun pandan hingga mendidih. Tutupkan api.Sejukkan.
  2. Masukkan santan dalam blender, masukkan telur dan tepung dan masukkan gula melaka tadi. Blender sehingga rata. Tapiskan. 
  3. Adunan akan berbuih, mesti keluarkan buih tadi jika tidak akok kita tak akan berkedut cantik.
  4. Panaskan oven pada suhu 180C. 
  5. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.
  6. Tunag adunan akok separuh penuh dan boleh dibakar selama 11 minit.
  7. Akok akan menggelembung macam belon dan bila dikeluarkan akan mengecut menjadi kedut2.
Saya harap anda semua kan mencuba untuk buat sendiri dan kalau menjadi...yehaaaa!! tak payah beli kat kedai dah hahaha..

Yang ini ialah contoh akok yang tak menjadi kedutnya jika buih tidak dikeluarkan dahulu...sedap tapi tak cantik....


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...