Saturday, 16 February 2013

Pajeri Terung Kelantan

Lihat cara belahan terung yer..

Saya suka pajeri terung, tapi husband pulak suka pajeri nanas..nasib lah, hari ni saya layan tekak saya dulu ye...lenkali kita masak pajeri nanas pulak :-)

Bahan-bahannya;
4 biji terung - potong dua dan belah hujung tapi jangan putus. Kalau terung tu kecik, tak payah potong tapi terus belah dua dari hujung hingga hampir ke tangkai, tak putus juga..hehehe memang kat Kelantan stail dia macam tu. Kalau nak potong stail sendiripun boleh...tak de masalah.

3 labu bawang merah besar (bawang kecikpun boleh..tadi dah habis hehehe..apa lah chef ni!!)
4 ulas bawang putih
1/2 inci halia
4 biji cili kering
3 sudu kerisek
Garam
Gula melaka
2 mangkuk santan pekat dari sebiji kelapa.
Rempah 4 sekawan (3 kuntum cengkih, 3 biji pelaga, 1 kuntum lawang dan sekeping kecik kayu manis)
3 sudu serbuk kari daging- kat kelantan ada jual rempah pajeri yang dah siap.
Sedikit air asam jawa.

Cara-caranya;
  1. Mesinkan 2 labu bawang besar, 2 ulas bawang putih, separuh halia dan cili kering.
  2. 1 labu bawang besar lagi dimayang bersama-sama dengan 2 ulas bawang putih dan baki halia.
  3. Panaskan sedikit minyak.
  4. Masukkan semua bahan no.2. Tumis hingga wangi.
  5. Masukkan rempah 4 sekawan tadi. Tumis hingga bawang tadi jadi brown.
  6. Masukkan bahan mesin, tumis hingga naik minyak
  7. Sudah naik minyak masukkan rempah kari yang dibancuh dengan air.
  8. Tumis dan masukkan juga air asam jawa, garam dan hirisan gula melaka.
  9. Sudah naik minyak masukkan kerisek dan santan.
  10. Sekali menggelegak, masukkan terung. Rasakan kuahnya. Mesti ada manis, masin dan masam... tapi lebihkan rasa manis.
  11. Kacau hingga kuah pekat. Siap.
*dulu saya suka buat langkah 5 baru diikuti langkah 4. Sekarang saya suka wangikan dulu bawang baru rempah....selalu tengok tv macam tu, suka niru hehehe)
Ratahpun sedap..




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...