Saturday, 2 February 2013

Nasi Kerabu Tradisional Mok Mok Joh


Nasi kerabu lagi, biasalah kalau tidak bukan orang kelate namanya hehehehe.
Resepi dah bagi sebelum ni. Tapi tak apa..hari ni saya bagi detail sikit. Senang je, resepi dah ada dalam album FB..copy jer hehehe
Tapi ni versi rajin tau!..kalau ada masa saya bagi resepi versi cepat macam masak megi tu..tapi sedap juga dan sesuai untuk yang nak berniaga dan masak banyak-banyak. Tungguuuu!!ok, salin dulu resepi ni.

Sambal Kelapa

Bahan-bahannya:
Sebiji kelapa parut disangai garing (warna dark brown) dan ditumbuk lumat (jangan sampai pecah minyak)
4-5  ekor isi ikan selayang/sardin atau kembung (paling baik dibakar kerana akan kurang hanyir berbanding dikukus atau direbus)
6 ulas bawang merah
10 biji lada hitam
3-4 batang serai (lihat saiz)
gula/gula melaka, garam secukup rasa

Cara:
Tumbuk halus/lumat semua bahan. Gaulkan hingga sebati/mesra. Sudah siap, tekan-tekankan hingga rapat dan disendukkan ke dalam pinggan waktu menghidang nanti.

Sambal Tumis
Dua paket kecil santan/ agak-agak 1 atau 11/2 biji kelapa-saya lebih suka gunakan santan yg diperah sendiri. Kadang2 bila guna santan tumis ni tak berapa menjadi, tak tahu kenapa :-(
5-7 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sedikit halia
3-4 batang serai
5-6 biji cili kering
Gula/gula melaka
Asam keping/asam jawa
Budu
Garam- hati-hati dengan garam, jika kuah telah masin dengan budu, garam tidak perlu.

Cara memasak:
Masukkan santan dalam periuk. Biarkan hingga menggelegak tanpa perlu dikacau.Mesinkan semua bahan kecuali asam keping. Masukkan dalam santan yang sedang menggelegak tadi, masukkan asam keping. Kacau sekali-sekala.Masukkan gula,budu dan garam. Masak sampai kuah pekat dan pecah minyak. Rasanya mesti masam, manis dan masin.

*kalau nak tumispun boleh. Caranya; Tumiskan semua bahan mesin hingga garing. Masukkan santan, asam keping, garam/budu dan gula. Masak hingga pekat.


Sayur Ulam

Bahan-bahannya yang boleh digunakan;
Timun
Kacang panjang
Kubis
Bunga Kantan
Daun kesum
Daun kunyit muda
Taugeh
Daun selasih

Hiris halus-halus dan gaul bersama.


Air Lada
 (Jika masak nasi kerabu hitam, tapi saya tak pernah tinggal air lada ni, tak kira nasi biru, kuning atau putih)

10 biji cili padi merah
Cuka
gula
garam
Cili ditumbuk/dimesin bersama-sama dengan gula dan garam (1 bhgn garam, 2 bhgn gula) dan dibancuh dengan cuka.


Nasi
Boleh memasak nasi biasa.
Boleh masak nasi warna biru( gunakan pewarna atau bunga nasi kerabu/telang)
Boleh masak nasi berwarna kuning guna kunyit.
Boleh masukkan serai dan daun limau purut untuk mewangikan nasi dan menambahkan selera.

Siap. Selamat mencuba yer!!!

2 comments:

  1. Dulu acap kali makan nasi kerabu mok kerana tiada...

    ReplyDelete
  2. Alfatihah untuk mok..betul tu, makan nasi kerabu sbb nak jimat lauk boleh makan ramai-ramai tapi mengenyangkan.hehehe kenangan yang sangat berharga. Sebab tu nasi kerabu mok still the best!!! betul dok?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...