Monday, 12 June 2017

Daging Lada Hitam Berkicap ala Cik Wan


Assalamualaikum. Entry kedua hari ni. Sekali harung hehehe. Jom tengok resepi daging blackpepper yang sangat menyelerakan sesuai di makan semasa berbuka mahupun bersahur.

Bahan-bahannya;

1/2 kg daging
5 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 sudu lada hitam*
3 sudu sos tiram
3 sudu kicap pekat
*tumbuk lumat/mesin

  1. Satukan semua bahan dalam mangkuk.
  2. Perap 30 minit.
Bahan sampingan;

1/2 cawan air asam jawa
1 labu bawang besar-mayang kasar
3 biji cili merah/hijau
Garam
Gula
  1. Masukkan daging ke dalam kuali. Masukkan air.
  2. Masak daging hingga lembut, Tambahkan air jika daging belum lembut.
  3. Masak hingga air kering.
  4. Masukkan minyak. Kacau.
  5. Masukkan air asam jawa, garam dan gula. Hati2 kerana sos tiram dan kicap sudah masin.
  6. Kacau. 
  7. Masukkan hirisan bawang besar dan cili. Kacau sebentar.
  8. Siap!!.

Selamat mencuba dan selamat berbuka. 

Chacho ---Bubur Tepung Gandum


Assalamualaikum dan selamat berpuasa. Dua hari lepas Cik Wan teringin nak makan chacho. Antara kuih jualan arwah Mek. Dah bertahun tak buat, Ramadhan kali ni Cik Wan berjaya buat.  Ada masalah pula sebab acuan cendul Cik Wan dan pecah, acuan dari tempurung kelapa yang dihadiahkan oleh arwah bapa Mr A 17 tahun yang lepas. Terpaksa Cik Wan guna penapis penggoreng kuih. Lubangnya agak kecil maka cendulnya tak berapa cantik. Macam dalam gambar tu.

Resepi ni dah ubah suai sikit dengan memasukkan 3 biji pisang nangka lebih buat sira dua hari lepas. Cik Wan tak tahu nak katalah, memang sedap sungguh rasanya. Jom tengok resepinya.

Bahan Tepung Chacho:

2 cawan tepung gandum
1 sudu air kapur
1 1/4 cawan air.

  1. Masukkan gandum dan air kapur dalam bekas.
  2. Masukkan dulu 1 cawan air, Kacau.
  3. Masukkan sedikit2 1/4 cawan air lagi, kacau hingga mendapat adunan kental. Kental/pekat sikit daripada adunan cokodok udang.
  4. Sedia untuk diteran menggunakan acuan cendul.

Bahan kuah chacho

1 biji kelapa parut
1 sudu kecil garam
3 keping gula nise
2 sudu gula
1 helai daun pandan disimpulkan.
  1. Perah santan secukupnya. Jangan pekat sangat.
  2. Satukan dalam periuk semua bahan.
  3. Hidupkan api dan kacau hingga menggelegak kecil
  4. Kecikkan api dapur.
  5. Teran/tekan tepung chacho terus ke dalam kuah sambil kacau sekali sekala takut bergentel.
  6. Teran/tekan sampai habis,
  7. Kacau, masukkan hirisan pisang nangka.
  8. Kacau hingga menggelegak. Tutup api. Siap!.
Selamat mencuba dan selamat berbuka.

*zaman dulu2, arwah nenek guna tangan je utk buat chacho ni. Maksudnya tepung chacho dipegang dan jatuh melalui hujung jari ke dalam kuah. Jadi bentuknya berketul2 bukan bentuk cendul seperti mana arwah mek punya.

Saturday, 10 June 2017

Bihun Goreng Talam Kelate...kaler pink


Assalamualaikum dan selamat berpuasa. Hari ni kami berbuka dengan bihun goreng kelate sahaja. Dah hampir separuh Ramadhan ni memang dah tidak berapa selera dan tak excited sangat untuk menyediakan juadah. Alis dah balik ke kolej, Aifaa akan balik ke asrama next week. Hidangan kami makin simple dan ala kadar sahaja.

Bihun pink ni memang legend di kelate. Resepi asal menggunakan sos-sos kelate yang banyak dijual di sana dan rasanya agak manis

Resepi ini resepi asal jualan arwah nenek. Dulu2 hanya gunakan pewarna, bawang putih, garam dan gula serta sayur kangkung sawah. Goreng pula dalam periuk besar. Setalam besar dibawa ke kedai..sekejap sahaja habis.


Bihun dihidang dengan keropok ikan, air lada dan Cik Wan gorengkan juga telur mata. Pencuci mulut hanya Sira Tapai. Memang ringkas sekali. Alhamdulillah.

Jom tengok resepi ulang tayang.

Bahan-bahannya yang digunakan;

2/3 peket mihun- (yang ni brand Jasmin) direndam dengan pewarna pink/cochineal.
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 sudu kecil serbuk cili
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar cuka

Sayur kangkung secukupnya- hiris kecil2
2 sudu udang kering
1/2 mangkuk kecil daging
Garam
Gula

Cara memasaknya;
  1. Tumbuk halus semua bawang merah dan bawang putih serta serbuk cili.
  2. Tumiskan bahan mesin hingga naik minyak.
  3. Masukkan daging. Goreng sekejap.
  4. Masukkan udang kering. Kacau.
  5. Masukkan sos cili dan cuka- kacau.
  6. Masukkan 1 mangkuk kecil air.
  7. Masukkan garam dan gula. 
  8. Bila kuah menggelegak, masukkan kangkung.
  9. Masukkan mihun yang telah ditoskan. Kacau hingga air kering dan mihun masak.
  10. Siap.
Senang sangat, selamat mencuba dan selamat berbuka.

Friday, 9 June 2017

Laksa Vietnam Pho



Assalamualaikum. Selamat berpuasa.

Seperti biasa menu Cik Wan sekeluarga simple2 sahaja. Semalam hanya berbuka dengan Vietnamese Noodle iaitu  Pho Beef Noodle. Cik Wan memang sukakan sup ini yang lebih ringan dan segar berbanding sup biasa mahupun mee celup.


Cabaran semalam ialah mencari sayurnya iaitu daun selasih (Thai Basil)..baru je habis dibuat ulam, baru terfikir nak masak pho. Habis jelajah Giant dan kedai Acheh sekitar taman tapi tak jumpa. Biasanya memang ada di pasaraya NSK tapi jauh la pulak. Balik je Mr A, kesian agaknya kat isterinya, pergilah cari di Tesco..yang ada Basil omputeh..jadilahh. Tak ada rotan, akarpun bergunakan?

Untuk kuah Pho

1 labu bawang besar, belah dua-bakar dan bersihkan
Seinci halia bakar, bersihkan dan diketuk
2 ulas bawang putih, diketuk
3 kuntum bunga cengkih*
1 batang kayu manis*
1 kuntum bunga lawang*
3 biji buah pelaga*
1 sudu biji ketumbar*
1 sudu jintan manis*
semua yang bertanda * disangrai/gorenf tanpa minyak hingga wangi

Seinci lengkuas, diketuk
1 batang serai,diketuk
1/2 kg daging lembu
Sos ikan
Gula melaka/nise

Cara membuatnya;

  1. Rebus semua bahan dalam periuk lebih kurang 2 jam.(Guna Noxxa dalam 40 minit sahaja)
  2. Keluarkan daging- hiris nipis.
  3. Tapiskan stok/kuah dan keluarkan semua bahan rebusan.
  4.  Masukkan stok ke dalam periuk semula, panaskan dan sedia untuk digunakan.


Bahan-bahan sayur/hiasan;

Daun selasih (bahan utama)
Daun ketumbar
Taugeh dibersihkan
Cili padi dipotong
Asam limau nipis


Bahan mee;

1 peket mee kuning- basuh bersih dan toskan
1 peket kueh tiew- basuh bersih dan toskan

Yang ni gambar lama..ada daun selasih, memang yummeh.

Selamat mencuba ya...dan selamat berbuka.

Tuesday, 6 June 2017

Udang Butter Kari


Assalamualaikum dan selamat berpuasa. Sudah hari ke 11 Ramadhan hari ini. Semoga kita terus sihat dan dapat meningkatkan ibadah kita di bulan yang penuh rahmat dan keampunan ini.

Ini menu semalam, baru sempat update petang ini. Pagi tadi bertugas di sekolah. Resepi ini mudah sahaja. Jom tengok bahan-bahannya;

Bahan-bahannya;

15-20 ekor udang- siang dan bersihkan.
Perap dengan garam, kunyit dan serbuk kari.

5 ulas bawang putih- tumbuk
2 sudu mentega
Daun kari


Cara-caranya;

  1. Goreng udang hingga garing.
  2. Buang minyak gorengan ke dalam mangkuk lain. Tinggalkan udang dalam kuali.
  3. Masukkan bawang putih. Kacau rata.
  4. Masukkan mentega- kacau. 
  5. Tabur daun kari.
  6. Angkat dan hidangkan.
Mudahkan? Selamat mencuba dan selamat berbuka puasa. 



Sunday, 4 June 2017

Lompat Tikam Kelate untuk berbuka puasa


Assalamualaikum dan selamat berpuasa..
Semalam Cik Wan berbuka dengan Lompat Tikam. Hantar ke rumah jiran dan dapat lagi balasan bubur pulut hitam, maruku satu balang dan roti sosej. Allahuakbar!! Indahnya Ramadhan. Saling memberi dan menikmati. Alhamdulillah.


Jom kita ulang tayang resepi Lompat Tikam arwah Mek..

Bahan-bahannya:

Tepung Hijau:

Kena buat awal, sehari awalpun tak apa...simpan dalam fridge..lagi senang nak potong atau kaup nanti, kalau rajin boleh masukkan dalam acuan...

2 cawan tepung beras
1 sudu kecil air kapur
1 cawan air daun pandan (boleh campur sikit dengan pewarna hijau apple)
4 cawan air.
Sedikit garam- dalam secubit dua
Sedikit gula- dalam secubit dua

  1. Sebatikan, tapis dan kacau atas api. 
  2. Kacau sehingga berkilat seperti lilin dan ada gelembung lup...lup..lup.... Dalam 15- 20 minit.
  3. Adunan ni mesti masak betul. Kalau tidak ia akan berair dan mudah basi.
  4. Masukkan ke dalam acuan/bekas dan sejukkan.


Bahan Kuah Putih

1 biji kelapa diambil santan pekatnya.
1/2 sudu kecil garam.
2 sudu  tepung  beras untuk memekatkan.

  1. Sebatikan santan dengan garam. 
  2. Masak atas api dan bila dah menggelegak, masukkan bancuhan tepung jagung. 
  3. Kacau sebentar hingga kuah jadi pekat dan masak. Jangan sampai pecah minya pulak ye.

Bahan Pulut Merah

2 cawan beras pulut dibersihkan
3 sudu minyak masak (jika suka boleh letak santan...saya tak suka..lemak sangat)letak minyak lebih cantik.
sedikit garam
sedikit pewarna merah/pink.

  1. Campurkan semua bahan dan masak pulut macam biasa. Macam biasa?..hehehe...maknanya paras air dilebihkan hanya 2-3 cm daripada paras pulut, 
  2. Tutup periuk dan gunakan api kecil sahaja (Guna rice cooker lagi bagus)


Bahan Gula Melaka

Beberapa keping/ketul gula melaka
2 sudu gula putih
2 helai daun pandan
air secukupnya

  1. Masakkan semua bahan bersama-sama. 
  2. Kena pekat sikit ye...sejukkan dan tapis. 
  3. Siap!!

Selamat mencuba dan selamat berbuka..

Friday, 2 June 2017

Ondeh-ondeh juadah berbuka puasa



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kuih tradisional yang banyak nama. Ada yang panggil ondeh-ondeh, ada yang panggil buah Mulong dan ada juga buah melaka. Hehehe macam-macam nama tapi masih lagi kuih yang sama. jom lihat resepinya,

Untuk tutorial membuat ondeh-ondeh boleh ke SINI. Sedap kalau dapat kelapa parut yang agak muda. Lebih lemak manis rasanya. Selamat mencuba.

Daging Goreng Kunyit untuk berbuka dan bersahur..


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sekali lagi menu simple dari Cik Wan. Daging Goreng Kunyit yang tak lekang dek panas tak lapuk dek hujan..sangat versatile. Boleh dibuat berbuka mahupun bersahur. Makan dengan nasi panas-panas memang umphhh!!!. Jom ulang resepinya.

Bahan-bahannya;
1/2 kg daging dipotong kecil dan nipis.
Sedikit kunyit-lebih sedap guna kunyit hidup
Sedikit garam

1 labu bawang besar-dihiris
1 biji cili besar- sedap lagi cili solok


Cara-cara ;
  1. Gaulkan daging dengan kunyit dan garam.
  2. Masukkan dalam kuali dan masukkan air hingga tenggelam dagingnya.
  3. Masukkan sesudu minyak masak-untuk lembutkan daging.
  4. Rebus hingga kering airnya (sambil2 tu rasakan dagingnya, kalau belum lembut tambahkan airnya lagi)
  5. Bila air dah kering, masukkan sedikit lagi minyak untuk menggoreng daging.- kalau suka minyak kunyit ni boleh lebihkan sedikit. 
  6. Bila dah hampir garing, masukkan bawang yang dimayang serta cili potong.
  7. Siap!!

Cik Wan hidangkan daging goreng kunyit ni bersama-sama sayur lemak pucuk labu dengan keledek, budu dengan  parutan mangga mengkal (hampir masak tapi masih ada rasa masam yang kuat) dan ikan masin gelama dari Pengkalan Kok Majid, Tumpat yang berharga RM65-70 sekg. Terkenal sungguh ikan gelama ni dan pernah masuk TV serta surat khabar. Terkenal bagi yang sukalah hehehe. 

Ada ondeh-ondeh serta agar-agar santan lebihan berbuka semalam. Alhamdulillah.

Sunday, 28 May 2017

Colek buah lepas terawih..perghhh !!!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga semuanya sihat dan dapat menunaikan ibadah puasa dengan baik hari ini.

Balik dari terawih tekak memang kering..lapar dan dahaga tapi dah tak mahu makan berat-berat. Apa lagi, makan coleklah kita malam-malam ni. Ni gambar semalam, tapi malam nipun kami anak-beranak dok mengadap lagi colek buah yang pedas berapi ni. Menyesal pula letak cili banyak, maklum, kami ni bukan tahan pedas sangat hehehe.


Ini bahan yang Cik Wan guna. Ada pengaruh Siam sedikit tapi memang wallahhh, sedap!!. Tak ada dalam gambar ialah garam, cuka, gula nise 2 keping, yang nampak sedikit tu ialah udang kering dan kicap manis.

Caranya;

  1. Tumbuk lumat cili padi, belacan, garam dan bawang putih.
  2. Masukkan nise, tumbuk lumat dan masukkan cuka. Golek2 alu lesung supaya bahan tumbuk sebati.
  3. Masukkan kicap dan udang kering, golek2 lagi jangan sampai udang hancur sangat.
  4. Siap!!.

Jadi macam ni lebih kurang. Jangan cair sangat ye.


Letak depan TV, lapik dengan surat khabar lama...waduuuhhh.!!! sedapnyee.
Selamat mencuba.



Saturday, 27 May 2017

Daging Rebus sangat sedap dan tak muak..



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat berpuasa kepada semua sahabat. Semoga Ramadhan kali ini lebih baik daripada Ramadhan sebelum ini dan bukan yang terakhir untuk kita semua. Semoga semuanya sihat sejahtera dan dapat beribadat dengan tenang serta mudah.

Resepi pertama untuk iftar pertama kali ini sangat mudah sekali. Hari ini Cik Wan dan Mr A hanya berbuka puasa dengan daging rebus, udang galah goreng, ulam dan budu campur mangga parut, cili padi dan asam limau nipis.

Resepi daging rebus ni Cik Wan belajar daripada Cik Ma atau  Rosmawati Razali yang bertugas di SK Berangan, Kelantan. First time cuba dan rasanya memang tak dapat dipertikai lagi. Sangat sedap, segar dan tidak muak.

Jom lihat caranya:

Rebus daging bahagian urat keting (lebih sedap untuk singgang atau sup atau rebus). Masukkan sebatang serai. Cik Wan gunakan Noxxa HP 35m. Dah siap, buang serai dan masukkan dalam periuk biasa. Potong nipis daging dan rebus/panaskan sebelum dimasukkan rencah.



Untuk hidangan 1 mangkuk besar daging rebus, gunakan:

4-5 biji cili padi-tumbuk kasar
2 ulas bawang kecil- tumbuk kasar
1 biji asam limau nipis
4-5 helai daun bawang-potong pendek

Perisa:

Garam secukupnya- tadi Cik Wan guna 1 sudu kecil garam
Gula secukupnya- tadi Cik Wan secubit dua sahaja
Ajinomoto- jika suka

Cara penyediaan;


  1. Masukkan daging dan kuah yang panas-panas ke dalam mangkuk hidangan.
  2. Masukkan bahan perisa garam gula dan ajinomoto.
  3. Masukkan bahan hiasan.
  4. Kacau mesra dan rasa- tambah apa yang patut. (mesti ada masam, masin dan manis sedikit)
  5. Siap!!!.
Sedapnyaaaa.....boleh dihidang masa berbuka ataupun bersahur, Selamat mencubaa...



Friday, 19 May 2017

Muffin Telur untuk sarapan


Assalamualaikum. Selepas membuat akok, banyak lagi telur yang lebih. Jadi pagi esoknya Cik Wan sediakan Muffin Telur untuk sarapan. Sangat mudah dan bahan-bahannya boleh dipelbagaikan mengikut kesukaan masing-masing.

6 biji telur- pukul bersama garam dan lada sulah/lada hitam(ikut suka)

Sayur yang Cik Wan guna ialah bawang Holland didadu, buah tomato dibuang biji dan dadu, daun kucai hiris halus dan cili besar didadu. Nak letak sayur lain pun boleh seperti brokoli, cendawan, daun sup/bawang..macam2 boleh letak.

Kacau sebati semua bahan.

Masukkan dalam bekas muffin, tabur dengan daging burger cincang/hotdog/seafood/brisket/salami dan macam-macam lagi..ikut suka ya. Nak tabur keju pun boleh..lagi lemak berkrim hehehe.
Bakar api atas bawah dengan suhu 170 C selama 13-15 minit.

Tadaaa....dah siap, Cicah dengan sos cili atau apa2 sos yang anda suka. Senangkan?

Selamat mencuba..

Akok Asli sedap sekali


Assalamualaikum. Salam sejahtera.

Hanya gambar dapat Cik Wan titipkan untuk pengunjung blog MRRJ. Akok asli yang sangat sedap cukup lemak dan manisnya. Memang berbaloi untuk membuatnya.

Kali ni Cik Wan membuatnya menggunakan dua acuan. Acuan muffin yang biasa dan acuan nekbat arwah mek. Hasilnya berbeza rupa sahaja. Cik Wan lebih sukakan acuan muffin kerana kemenjadiannya lagi cantik sekali. Acuan nekbat arwah mek agak tohor/cetek jadi akoknya agak nipis.


Dua adunan dapat menghasilkan hampir 45 biji akok. Resepinya ada di .SINI.


Agak-agaknya kalau jual, berapa harga ni? hehehe.


Apa tunggu lagi...jom kita buat Akok Asli Cik Wan...selamat mencuba!!

Sunday, 9 April 2017

Siakap Rad Prik lagi...sedapnyaaa


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Lama tak jumpa hehehe..terima kasih kerana sudi singgah. Hari ni Cik Wan kongsikan gambar Siakap Masak Rad Prik atau Tumis Cili. Resepi dan cara membuatnya dah ada di SINI. Lauk kegemaran Zikry dan Zahirah. Cik Wan potong dua  supaya mudah mereka nak makan. Separuh untuk lunch dan separuh lagi untuk dinner...akhirnya lauk ni tak sempat nak bawak ke dinner..habis bila mereka berdua makan bertambah-tambah masa lunch tadi, alhamdulillahhh. Ada rezeki mama beli lagi ikan siakap ya..

Jangan lupa untuk mencuba ya...

Sunday, 19 March 2017

Lempeng dengan Salad Udang....cuba sekali nak lagi dan lagi


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Berbulan tak dapat mengemaskini blog. Macam biasalah di awal2 tahun ni memang Cik Wan sibuk dengan anak-anak serta kerja-kerja sekolah. Aktiviti memasak tetap diteruskan dan hanya mampu update gambar di FB sahaja. Resepi ni dah lama ada di FB Cik Wan hanya hari ini sempat dimasukkan di sini.

Menu ini resepi daripada pasukan Pandu Puteri sekolah Cik Wan yang menang dalam pertandingan memasak  peringkat zon PPDHL. Cik Wan try dan sangat sukakan rasanya yang sangat berbeza..sangat segar dan mengenyangkan. Anak2 pun suka. Jom tengok resepinya ya.

Bahan lempeng:

1 gelas tepung gandum
1 gelas air (boleh tambah kalau adunan terlalu pekat/lempeng terlalu tebal)
1 biji telur
1 1/2 sudu gula
1 sudu kecil garam.

Adun sebati dan sedia untuk dilempengkan...bukan lempang ye hehehe

Bahan untuk salad udang;

1 mangkuk isi udang yang telah direbus
1 labu bawang merah besar/boleh juga guna bawang Holland
1 mangkuk kecil hirisan karet
1 mangkuk kecil hirisan daun ketumbar
1 mangkuk kecil mayonis
1 sudu serbuk cili kasar
Sedikit air asam limau nipis
Secubit garam

Gaul sebati dan sedia untuk dimasukkan dalam lempeng

Boleh mula menggulung lempeng..bukan macam popiah tapi hanya gulung sahaja.
Mula-mula letakkan daun salad di atas lempeng, bubuh inti salad udang dan gulung.
Sapu sedikit mayonis dan tabur serbuk cili di atasnya. Dalam gambar Cik Wan tak sapu..lupa!! heheh.
Dah siap!!.

Sedapnyaaa...selamat mencuba ya!!.

Thursday, 2 February 2017

Kuih Kato @ Katur


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga petang ini menjadi petang yang membahagiakan kita semua. Amiiin.

Cik Wan kongsikan resepi Kato keluarga Cik Wan. Cuma resepi ni menggunakan air daun pandan bukan air gambir sirih. Warna asal Kato ialah warna coklat gelap. Tapi susah betul nak cari gambir di tempat Cik Wan ni. Jadi Cik Wan hanya guna air daun pandan seperti yang pernah disarankan oleh arwah mek dulu.


Bahan-bahannya;

Bahan Tepung Kato

1 peket 500gm tepung pulut.
2 gelas air daun pandan- Cik Wan guna gelas plastik Ikea
1 sudu air kapur makan/sirih
Sedikit minyak masak

Daun pisang secukupnya untuk dijadikan alas dulang pengukus.

Cara membuatnya;

  1. Masukkan tepung ke dalam besen/mangkuk.
  2. Masukkan air daun pandan dan air kapur.
  3. Uli sehingga adunan tidak melekat di tangan.
  4. Sediakan pengukus.
  5. Alaskan dulang pengukus dengan daun pisang.
  6. Lumurkan minyak masak pada daun pisang.
  7. Letakkan tepung pulut yang diuli tadi. Tekan2 tepung tadi agak2 dalam dalam 3cm-4cm ketebalannya.
  8. Lumur minyak di seluruh permukaan tepung.
  9. Sedia untuk dikukus lebih kurang 15-20 minit.
  10. Angkat dan sejukkan.

Bahan Air Gula Melaka*

5 keping nise
1/2 cawan gula putih
2 helai daun pandan
1 gelas air.

  1. Masakkan semua hingga larut dan sedikit pekat.
  2. Tapi dan sejukkan.
*Yang ni Cik Wan agak2 ye. Lupa pula nak sukat. Jadikan panduan sahaja, boleh kurang/lebih ikut kesesuaian. Cik Wan memang buat maniiiss.

Bahan Kelapa Parut

2 biji kelapa parut putih

1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula


  1. Gaul semua bahan.
  2. Letak dalam mangkuk untuk memudahkan menggolek tepung kato selepas digunting.
  3. Penggunaan gula untuk menyedapkan kelapa serta mengelakkan cepat basi/masam.


Cara menghidangkannya;

  1. Gunting tepung kato ke dalam bekas kelapa parut.
  2. Gunting sikit-sikit dan golekkan dengan kelapa.
  3. Ambil tepung yang telah digolek kelapa dan letak atas pinggan hidang.
  4. Gunting semua hingga habis/setakat yang perlu.
  5. Hidangkan dalam mangkuk/piring kecil dan tuangkan air gula nise. 
  6. Siap!!

Sunday, 22 January 2017

Siakap Kukus Bawang putih



Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Harga ikan melambung tinggi sekarang ni. Cik Wan terpaksa ke Pasar Borong Selangor kerana sakit hati dengan harga ikan yang melampau2 tinggi di kedai acheh dekat dengan rumah ni. Bayangkan ikan sardinpun RM14.50 sekg...tak payah cakap harga ikan lain la. Jadi lepas subuh pagi  Sabtu semalam Cik Wan ajak Mr A ke Pasar Borong Selangor..huhh RM200 penuh peti ais lengkap dengan sayur-sayuran dan buah-buahan lagi. Jimatlah seminggu dua ni.

Zahirah dan Zikry memang sukakan ikan siakap. Paling digemari ialah Siakap Radd Prik tetapi Cik Wan teringin nak makan cara kukus..esok lusalah mama masak Raad Prik tu ya. Jom, tengok resepi dan cara memasaknya. Senang sangat!




Bahan-bahannya;

1 ekor ikan siakap- bersihkan dan lumur dengan garam dan sedikit lada sulah.

Bahan kuah;

1 labu bawnag putih- cincang
5 biji cili padi- cincang
2 batang serah- ketuk/hiris
2 tangkai daun ketumbar
1 kiub ayam
2 biji limau nipis
2 sudu gula somtam/gula biasa
3 sudu soso ikan
1 gelas air suam

Masukkan semua bahan di dalam periuk. Panaskan sekejap sahaja untuk cairkan gula.
PENTING: Pastikan rasanya sempurna masam, masin dan manis.
Kukus ikan selama 20 minit. Angkat dan tuang semua bahan sos. Siap!!.

Wallahhhh....
 Selamat mencuba...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...