Friday, 19 May 2017

Muffin Telur untuk sarapan


Assalamualaikum. Selepas membuat akok, banyak lagi telur yang lebih. Jadi pagi esoknya Cik Wan sediakan Muffin Telur untuk sarapan. Sangat mudah dan bahan-bahannya boleh dipelbagaikan mengikut kesukaan masing-masing.

6 biji telur- pukul bersama garam dan lada sulah/lada hitam(ikut suka)

Sayur yang Cik Wan guna ialah bawang Holland didadu, buah tomato dibuang biji dan dadu, daun kucai hiris halus dan cili besar didadu. Nak letak sayur lain pun boleh seperti brokoli, cendawan, daun sup/bawang..macam2 boleh letak.

Kacau sebati semua bahan.

Masukkan dalam bekas muffin, tabur dengan daging burger cincang/hotdog/seafood/brisket/salami dan macam-macam lagi..ikut suka ya. Nak tabur keju pun boleh..lagi lemak berkrim hehehe.
Bakar api atas bawah dengan suhu 170 C selama 13-15 minit.

Tadaaa....dah siap, Cicah dengan sos cili atau apa2 sos yang anda suka. Senangkan?

Selamat mencuba..

Akok Asli sedap sekali


Assalamualaikum. Salam sejahtera.

Hanya gambar dapat Cik Wan titipkan untuk pengunjung blog MRRJ. Akok asli yang sangat sedap cukup lemak dan manisnya. Memang berbaloi untuk membuatnya.

Kali ni Cik Wan membuatnya menggunakan dua acuan. Acuan muffin yang biasa dan acuan nekbat arwah mek. Hasilnya berbeza rupa sahaja. Cik Wan lebih sukakan acuan muffin kerana kemenjadiannya lagi cantik sekali. Acuan nekbat arwah mek agak tohor/cetek jadi akoknya agak nipis.


Dua adunan dapat menghasilkan hampir 45 biji akok. Resepinya ada di .SINI.


Agak-agaknya kalau jual, berapa harga ni? hehehe.


Apa tunggu lagi...jom kita buat Akok Asli Cik Wan...selamat mencuba!!

Sunday, 9 April 2017

Siakap Rad Prik lagi...sedapnyaaa


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Lama tak jumpa hehehe..terima kasih kerana sudi singgah. Hari ni Cik Wan kongsikan gambar Siakap Masak Rad Prik atau Tumis Cili. Resepi dan cara membuatnya dah ada di SINI. Lauk kegemaran Zikry dan Zahirah. Cik Wan potong dua  supaya mudah mereka nak makan. Separuh untuk lunch dan separuh lagi untuk dinner...akhirnya lauk ni tak sempat nak bawak ke dinner..habis bila mereka berdua makan bertambah-tambah masa lunch tadi, alhamdulillahhh. Ada rezeki mama beli lagi ikan siakap ya..

Jangan lupa untuk mencuba ya...

Sunday, 19 March 2017

Lempeng dengan Salad Udang....cuba sekali nak lagi dan lagi


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Berbulan tak dapat mengemaskini blog. Macam biasalah di awal2 tahun ni memang Cik Wan sibuk dengan anak-anak serta kerja-kerja sekolah. Aktiviti memasak tetap diteruskan dan hanya mampu update gambar di FB sahaja. Resepi ni dah lama ada di FB Cik Wan hanya hari ini sempat dimasukkan di sini.

Menu ini resepi daripada pasukan Pandu Puteri sekolah Cik Wan yang menang dalam pertandingan memasak  peringkat zon PPDHL. Cik Wan try dan sangat sukakan rasanya yang sangat berbeza..sangat segar dan mengenyangkan. Anak2 pun suka. Jom tengok resepinya ya.

Bahan lempeng:

1 gelas tepung gandum
1 gelas air (boleh tambah kalau adunan terlalu pekat/lempeng terlalu tebal)
1 biji telur
1 1/2 sudu gula
1 sudu kecil garam.

Adun sebati dan sedia untuk dilempengkan...bukan lempang ye hehehe

Bahan untuk salad udang;

1 mangkuk isi udang yang telah direbus
1 labu bawang merah besar/boleh juga guna bawang Holland
1 mangkuk kecil hirisan karet
1 mangkuk kecil hirisan daun ketumbar
1 mangkuk kecil mayonis
1 sudu serbuk cili kasar
Sedikit air asam limau nipis
Secubit garam

Gaul sebati dan sedia untuk dimasukkan dalam lempeng

Boleh mula menggulung lempeng..bukan macam popiah tapi hanya gulung sahaja.
Mula-mula letakkan daun salad di atas lempeng, bubuh inti salad udang dan gulung.
Sapu sedikit mayonis dan tabur serbuk cili di atasnya. Dalam gambar Cik Wan tak sapu..lupa!! heheh.
Dah siap!!.

Sedapnyaaa...selamat mencuba ya!!.

Thursday, 2 February 2017

Kuih Kato @ Katur


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga petang ini menjadi petang yang membahagiakan kita semua. Amiiin.

Cik Wan kongsikan resepi Kato keluarga Cik Wan. Cuma resepi ni menggunakan air daun pandan bukan air gambir sirih. Warna asal Kato ialah warna coklat gelap. Tapi susah betul nak cari gambir di tempat Cik Wan ni. Jadi Cik Wan hanya guna air daun pandan seperti yang pernah disarankan oleh arwah mek dulu.


Bahan-bahannya;

Bahan Tepung Kato

1 peket 500gm tepung pulut.
2 gelas air daun pandan- Cik Wan guna gelas plastik Ikea
1 sudu air kapur makan/sirih
Sedikit minyak masak

Daun pisang secukupnya untuk dijadikan alas dulang pengukus.

Cara membuatnya;

  1. Masukkan tepung ke dalam besen/mangkuk.
  2. Masukkan air daun pandan dan air kapur.
  3. Uli sehingga adunan tidak melekat di tangan.
  4. Sediakan pengukus.
  5. Alaskan dulang pengukus dengan daun pisang.
  6. Lumurkan minyak masak pada daun pisang.
  7. Letakkan tepung pulut yang diuli tadi. Tekan2 tepung tadi agak2 dalam dalam 3cm-4cm ketebalannya.
  8. Lumur minyak di seluruh permukaan tepung.
  9. Sedia untuk dikukus lebih kurang 15-20 minit.
  10. Angkat dan sejukkan.

Bahan Air Gula Melaka*

5 keping nise
1/2 cawan gula putih
2 helai daun pandan
1 gelas air.

  1. Masakkan semua hingga larut dan sedikit pekat.
  2. Tapi dan sejukkan.
*Yang ni Cik Wan agak2 ye. Lupa pula nak sukat. Jadikan panduan sahaja, boleh kurang/lebih ikut kesesuaian. Cik Wan memang buat maniiiss.

Bahan Kelapa Parut

2 biji kelapa parut putih

1 sudu kecil garam
1 sudu besar gula


  1. Gaul semua bahan.
  2. Letak dalam mangkuk untuk memudahkan menggolek tepung kato selepas digunting.
  3. Penggunaan gula untuk menyedapkan kelapa serta mengelakkan cepat basi/masam.


Cara menghidangkannya;

  1. Gunting tepung kato ke dalam bekas kelapa parut.
  2. Gunting sikit-sikit dan golekkan dengan kelapa.
  3. Ambil tepung yang telah digolek kelapa dan letak atas pinggan hidang.
  4. Gunting semua hingga habis/setakat yang perlu.
  5. Hidangkan dalam mangkuk/piring kecil dan tuangkan air gula nise. 
  6. Siap!!

Sunday, 22 January 2017

Siakap Kukus Bawang putih



Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Harga ikan melambung tinggi sekarang ni. Cik Wan terpaksa ke Pasar Borong Selangor kerana sakit hati dengan harga ikan yang melampau2 tinggi di kedai acheh dekat dengan rumah ni. Bayangkan ikan sardinpun RM14.50 sekg...tak payah cakap harga ikan lain la. Jadi lepas subuh pagi  Sabtu semalam Cik Wan ajak Mr A ke Pasar Borong Selangor..huhh RM200 penuh peti ais lengkap dengan sayur-sayuran dan buah-buahan lagi. Jimatlah seminggu dua ni.

Zahirah dan Zikry memang sukakan ikan siakap. Paling digemari ialah Siakap Radd Prik tetapi Cik Wan teringin nak makan cara kukus..esok lusalah mama masak Raad Prik tu ya. Jom, tengok resepi dan cara memasaknya. Senang sangat!




Bahan-bahannya;

1 ekor ikan siakap- bersihkan dan lumur dengan garam dan sedikit lada sulah.

Bahan kuah;

1 labu bawnag putih- cincang
5 biji cili padi- cincang
2 batang serah- ketuk/hiris
2 tangkai daun ketumbar
1 kiub ayam
2 biji limau nipis
2 sudu gula somtam/gula biasa
3 sudu soso ikan
1 gelas air suam

Masukkan semua bahan di dalam periuk. Panaskan sekejap sahaja untuk cairkan gula.
PENTING: Pastikan rasanya sempurna masam, masin dan manis.
Kukus ikan selama 20 minit. Angkat dan tuang semua bahan sos. Siap!!.

Wallahhhh....
 Selamat mencuba...

Saturday, 21 January 2017

Sardin Goreng Mengancam Sedapnya


Assalamualaikum dan salam sejahtera.
Sedap sungguh makan ikan sardin goreng ni . Balik dari sekolah semalam, tanpa sempat tukar baju Cik Wan dah masuk dapur. Kelaparan sangat. Nak masak lauk yang dalam freezer lambat pulak defrostnya. Maka Cik Wan pun campak2 la bahan untuk goreng sardin ni. Habis setin sardin Cik Wan, Alis dan Zikry makan. Betullah orang kata, makan yang paling sedap ialah makan masa lapar. Kita tak banyak komplen..telan je hehehe.

Terpikir pulak nak masak apa untuk Mr A petang nanti..tak apalah, apa yang sedap untuk kita diharapkan sedap juga untuk dia hahaha. Cik Wan goreng lagi setin sardin dimakan bersama semangkuk tumis kubis. Cukup dah..alhamdulillah. Mr A puji sedap kedua-duanya. Kembang semangkuk Cik Wan yang dah kembang semacam ni :p Jom tengok bahan dan resepi bergambar ni. Selamat mencuba ya.

Nak lagi pedas, kasi tambah cilinya ya..ummpphh


Tumbuk..kalau malas, dadu jer. Jangan blend takut banyak air, lama pulak nak kena tumis.


Tumis agak2 nak brown ya

Masukkan garam dan perah asam limau nipis.


Kacau hingga kuahnya kering dan ikannya garing2 manja hehe. Siap!!!


Makan dengan nasi panas2 atau roti..hujan pulak kat luar tu, alamak!! Sedar2 dua pinggan habis hahaha

Selamat mencuba ya..

Wednesday, 11 January 2017

Laksa Siam sedap yang amat..

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Masih belum terlambat rasanya untuk Cik Wan mengucapkan Selamat Tahun Baru 2017 kepada semua pengunjung blog ini. Semoga tahun 2017 ini menjadi tahun yang lebih baik untuk kita semua. Semoga memperoleh kebahagiaan di sisi keluarga dan kawan-kawan, semoga mencapai setiap impian dan idaman, semoga kesihatan kita semakin baik, semoga ibadah sebagai bekalan ke sana bertambah dan berkualiti...amin ya Rabbal A'lamiiin.

Masakan Thai memang masakan paling digemari oleh Cik Wan sekeluarga selepas masakan Kelantan. Jadi Cik Wan suka explore resepi-resepi baru yang tak pernah dimasak sebelum ini. Sudah selalu makan Laksa Thai atau Laksa Siam (Kanom Jeen Namya)  tetapi baru pertama kali ini Cik Wan membuatnya. Kanom Jeen bermaksud Laksa dan Namya bermaksud kuah kari. Jadi namanya lebih kurang Laksa Kari.  Rasa nak menangis pula sebab rasanya sangat sedap malahan lebih sedap daripada yang Cik Wan makan sebelum2 ini...hahahah. Bukan masuk bakul angkat sendiri tetapi memang terasa seperti satu pencapaian hebat pula bila berjaya memasaknya setelah hampir dua hari meneroka resepi daripada blog-blog Thai dan juga Youtube.


Ada pelbagai cara memasak Laksa Siam ini tetapi cara yang Cik Wan pilih ini merupakan cara yang paling mudah dibuat. Laksa yang digunakan mestilah laksa segar barulah ada umphh!!!. Kalau gunakan laksa kering yang biasa digunakan untuk laksa asam tu memang faillah.. tak jadi. Tapi kalau gunakan laksa kering yang diperbuat daripada 100% beras mungkin boleh.

Bahan terpenting untuk Laksa Siam adalah cekur.

Cik Wan guna 4 batang isi cekur ini.
Gambar: Ihsan Google
Resepinya memang mudah kerana semua bahan rempah yang digunakan boleh digunakan untuk merebus ikan dan untuk memasak kuahnya sekali. Jom, tengok resepi dan bahannya.


Bahan-bahannya:

Bahan A

10-15 biji cili kering- potong (boleh tambah atau kurang)
5 biji cili padi kering- potong
2 batang serai-hiris
3 inci lengkuas-hiris
4 batang isi cekur
1 inci kunyit
5 ulas bawang merah saiz sederhana
4 ulas bawang putih
Sedikit garam.

6 ekor ikan sardin- Orang Thai gunakan isi ikan keli, ikan talapia atau ikan siakap. Gunakan ikan yang anda suka.
Air secukupnya.

Cara membuatnya;

  1. Masukkan semua bahan A dalam periuk.
  2. Masukkan air.Masukkan garam.
  3. Rebus hingga menggelegak.
  4. Masukkan ikan. Rebus hingga masak.
  5. Keluarkan ikan, 
  6. Asingkan isi ikan dengan tulang. Buang tulang ikan.
  7. Tapiskan bahan rempah. Simpan air rebusan.


Bahan B (kuah)

Bahan rempah yang direbus.
Isi ikan
Air rebusan
Sedikit belacan
Sos ikan/garam
Asam jawa
Gula
Asam limau nipis
Santan daripada 2 biji kelapa.

Cara membuatnya;


  1. Mesin rempah yang telah direbus bersama belacan dan 1/2 santan hingga lumat.
  2. Masukkan dalam periuk dan kacau hingga rempah masak/naik warna/pecah minyak.
  3. Mesin isi ikan hingga lumat dan masukkan dalam kuah santan. Masukkan sekali air rebusan bersama 1/2 lagi daripada santan.
  4. Masukkan asam jawa, sos ikan/garam dan gula.
  5. Kacau hingga menggelegak dan sedikit pekat. Rasakan. Tambah apa yang patut.
  6. Tutup api, perah sedikit asam limau. Siap.
Bahan C.

Daun selasih/kemangi (selasih daunnya agak purple, kemangi warna hijau)
Taugeh
Kacang panjang
Timun
Telur rebus

Bahan D
Laksa secukupnya.


Macam panjang sahaja resepinya tetapi sebenarnya sangat mudah kalau betul perancangannya. Baca dan fahamkan dulu resepi, in sya Allah senang sahaja hendak membuatnya. Selamat mencuba ya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...