Tuesday, 20 December 2016

Selamat Pengantin Baru Ayu dan Keyrol



Assalamualaikum dan selamat pagi.

Alhamdulillah segala-galanya telah sempurna. Majlis akad nikah dan kenduri kesyukuran perkahwinan adik bongsu Cik Wan dengan pasangannya Khairul telah berjalan dengan lancar pada 17 Disember 2016. 10 bulan selepas perginya arwah Mek pada 17 Febuari 2016. Walaupun sedih kerana arwah mek tidak dapat bersama kami tetapi kami juga sangat bersyukur kerana Ayu dipertemukan jodoh dan tidak lagi keseorangan. Legalah hati kakak-kakak dan abang-abang yang tinggal berjauhan.

Semoga mereka berdua dilimpahi kebahagiaan, rezeki yang melimpah ruah serta zuriat yang soleh dan solehah. Ya Allah, berilah mereka berdua kekuatan dan kesabaran dalam melayari bahtera rumahtangga yang penuh dengan ombak dan duri. Semoga mereka beroleh sakinah, mawwadah wa rahmah...amiiin ya Rabbal a'lamiiin.


Friday, 9 December 2016

Kerabu Pegaga dengan Mangga Muda

Warna sebenar tanpa kesan edit warna..:)
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bersua kembali selepas masa-masa sibuk yang agak panjang. Semoga semuanya sihat sejahtera. Selamat bercuti semua..untuk yang bercuti. Selamat bekerja dengan gembira bagi yang masih bekerja di hujung-hujung tahun ini. Banyak yang perlu dibereskan sebelum menjelang 2017. Ibu-ibu mesti hectic dengan agenda membeli dan menyediakan kelengkapan sekolah anak-anak. Kos untuk hujung tahun ni akan berlipat kali ganda daripada biasa..banyakkan bersabar ye hehehe. Memang tanggungjawab kita menyempurnakan keperluan anak-anak semoga mereka dapat menjalani kehidupan sebagai pelajar dengan lebih lancar dan penuh kegembiraan.

Cik Wan baru nak ke kedai esok. Ambil kesempatan cuti hujung minggu ini sebelum balik ke kampung minggu depan. Adik bongsu Cik Wan, Ayu akan berkahwin. Disebabkan Mek dah tak ada, kami adik-beradiklah yang menguruskan majlis ini. Walaupun sebenarnya bukan 100% kerana kebanyakkannya diuruskan oleh Ayu sendiri. Maklumlah kami di KL, agak sukar untuk membantu secara langsung. Mudah-mudahan majlis nikah dan kenduri nanti dipermudahkan Allah SWT.

Banyak pula cerita Cik Wan. Jom tengok resepi kerabu pegaga ni. Dah banyak kali Cik Wan share rasanya. Maklumlah, kerabu ni memang makanan kegemaran hehehe.


Bahannya:

Seikat daun pegaga- direndam dengan air garam dalam 10 minit. Basuh bersih, toskandan hiris halus.
1 biji mangga muda saiz sederhana- disagat
1 mangkuk kelapa parut- sangrai dan tumbuk
1 genggam  udang kering- sangrai dan tumbuk kasar
1 labu bawang besar merah/5 ulas bawang merah kecil- mayang
1 biji asam limau nipis.


5 biji cili api*
Sebesar ibu jari belacan-sangrai/bakar*
2 sudu besar gula*
1 1/2 sudu kecil garam*

Tumbuk semua bahan bertanda*


Cara membuatnya;

  1. Masukkan semuanya ke dalam mangkuk.
  2. Gaul rata.
  3. Rasakan dan tambah apa yang patut.
  4. Siap. Simpan di dalam peti sejuk jika tidak dimakan terus. Enjoyyy.

Monday, 24 October 2016

Tupat Sutung Kelate/ Ketupat Sotong



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sudah lama Si Alis teringin hendak makan ketupat sotong ni tapi mamanya tak berkesempatan. Kali ni Cik Wan buat sebelum dia request lagi. Alis baru sahaja balik dari Penang setelah berjaya menghabiskan pengajiannya di peringkat diploma di UiTM Prai, Pulau Pinang. Kebetulan harga sotong agak murah hari ni..maka Cik Wan terus borong 2 kilo. Besar-besar sotongnya, adalah dalam 24 ekor.

Berulang-ulang Alis makan , begitu juga dengan Mr A. Teringat pula pada si Aifaa....kegemaran dia jugak ni. Betullah kata orang, seorang ibu akan sentiasa teringat akan anaknya yang tiada di sisi. Dulu-dulu, kami boleh hantar makanan ke asrama pada hari2 biasa, tetapi polisi sekolah sekarang melarang terus ibubapa datang berjumpa dengan anak-anak di asrama pada hari biasa. Hanya pada hari hujung minggu atau kecemasan sahaja. Jadi tak dapatlah kami menghantar ketupat sotong untuk Aifaa meskipun sekolahnya hanya beberapa ratus meter dari rumah kami.

Cik Wan tak akan share resepi sebab dah ada cara membuat ketupat sotong langkah demi langkah di SINI. Bolehlah merujuk entry lama ni ye. Warna ketupat hari ini lebih gelap kerana Cik Wan menggunakan Nise asli dari Kelantan. Selamat mencuba ya!!!

Wednesday, 19 October 2016

Nasi Impit atau Nasi Kapit Kelantan



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Nasi Impit atau Nasi Kapit merupakan makanan kegemaran Zikry si bongsu Cik Wan. Alang-alang dah ada sambal kelapa lebihan daripada Nasi Kerabu hari tu, Cik Wan terus masak kuah kacang dan rebus jer nasi impit. Memang bersemangat si Zikry makan..puas hati memasaknya. Cara Cik Wan masak kuah kacang agak tradisional sedikit, maklumlah dipelajari daripada arwah nenek sebelah Mek. Kali pertama buat bersama arwah semasa Cik Wan Tingkatan 3 iaitu semasa Hari Raya Puasa...memang dah lama dan masih Cik Wan gunakan sampai sekarang.
Jom tengok bahan dan cara;


Bahan-bahannya;

1 mangkuk kacang tanah- sangrai dan buang kulit. Mesin jangan hancur sangat.
2 biji kelapa parut- ambil santan secukupnya. (Cik Wan blend 1 kali setiap biji dan perah santannya- so agak2 sukatan blender ya)
7 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
4 batang serai*
1 mangkuk potongan cili kering*
1/2 inci halia*

Semua bahan bertanda* dimesin lumat.

2 keping nise
3 sudu gula
2-3 sudu kecil garam
1 sudu besar asam jawa- bancuh dengan air.

Cara memasaknya;

  1. Panaskan minyak.
  2. Masukkan bahan mesin dan tumis.
  3. Masukkan garam dan gula melaka. Kacau.
  4. Masukkan air asam jawa. Kacau lagi.
  5. Bila bahan tumisan sudah pecah minyak/garing- masukkan santan.
  6. Kacau hingga menggelagak dan masukkan kacang tanah.
  7. Kacau hingga pekat. Rasakan masin, manis dan masamnya. Rasa dominan adalah manis diikuti oleh masin dan masam. 
  8. Siap!!!.

Nota:
  1. Santan boleh ditukar dengan menggunakan air sahaja.
  2. Boleh diketuk seinci lengkuas dan dimasukkan dalam kuah.
  3. Boleh memasukkan daging.
  4. Boleh letak jintan manis dan udang kering jika suka.
Tapi tekak Cik Wan hanya sukakan kuah kacang arwah nenek...Al Fatihah untuk beliau. 



Monday, 17 October 2016

Ayam Percik Tradisional dengan Nasi Kerabu Biru Bunga Telang




Assalamualaikum dan selamat sejahtera.
Tengah hari Ahad semalam Cik Wan masak nasi kerabu biru dengan ayam percik. Jarang Cik Wan masak ayam percik sebab anak-anak dan suami tak berapa suka. Tapi Cik Wan dah niat nak masak juga, kalau tak ada orang nak makan Cik Wan nak bawak ke sekolah saja. Tapi rupa-rupanya Aifaa sangat sukakan ayam percik ni. Pelik juga sebab masa kecik-kecik tak mahu dia.

Hari ni Cik Wan hanya nak share cara buat Ayam Percik sahaja sebab resepi Nasi Kerabu ni dah detail dalam entry yang lepas-lepas.

Resepi yang Cik Wan guna merupakan resepi asal turun temurun keluarga Cik Wan  dengan sedikit penambahan iaitu memasukkan buah keras untuk hasil pekat dan lemak. Jangan marah Cik Wan kalau resepi ni tak sama dengan resepi kawan-kawan ye, sebab ada juga yang hantar komen yang resepi Cik Wan ni tak betul. Seperti yang Cik Wan katakan, kita tidak tahu asal usul sesuatu resepi, yang kita tahu adal pelbagai versi satu-satu jenis masakan bergantung kepada tempat dan negeri malahan kaum kerabat masing-masing. Malah kadang-kadang dipengaruhi pula dengan masakan-masakan lain. Kita tengok resepi Cik Wan ya.

Bahan-bahannya;

Untuk ayam

1 ekor ayam potong 4 bahagian-buang kulit.
2 batang serai*
5 ulas bawang putih*
Sebesar ibu jari halia*
Garam
1 cawan santan cair.
Semua bahan bertanda * dimesin. Gaulkan bersama ayam dan garam. Perap sekejap.

Perap sebentar.


Masukkan dalam kuali, masukkan santan cair dan rebus hingga 3/4 masa/ hingga santan kering. 
Balik2kan ayam. Dah kering santannya. Sedia untuk dipanggang.

Untuk Kuahnya;

2 biji kelapa parut ambil 4 cawan santan pekat.
7 ulas bawang merah kecil
3 ulas bawang putih
7 biji cili kering
4 biji buah keras
1/2 inci halia
1 keping asam keping
Sedikit belacan- khas untuk ayam percik. Kalau ikan percik tak payah ye.
Gula/gula melaka
Garam.

Cara memasaknya;

  1. Masukkan santan dalam kuali dan masak dengan api perlahan. Kacau sekali sekala.
  2. Blend semua bahan kecuali asam keping, tuang dalam santan. Kacau.
  3. Masukkan asam keping, gula dan garam. Kacau tanpa henti untuk hasil yang cantik. 
  4. Masak hingga kuah pekat dan pecah minyak.
Dah pekat dan pecah minyak. Sedia untuk dituang ke atas ayam panggang.



Bakar ayam yang telah direbus tadi.

Sambil dibakar, balik-balikkan ayam dan tuang sedikit-sedikit kuah percik ke atas ayam.
Bila dah ada tanda-tanda hangus sedikit, sudah boleh diangkat dan dihidangkan.
 Tuang kuah selebihnya ke atas hidangan. Siap!!!


Makanlah dnegan Nasi Kerabu Biru..yummehhh






Wednesday, 12 October 2016

Gulai Tumis Darat Ikan Talang Masin.



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Malam ni Cik Wan masak lambat sikit..gambar panas-panas tu hehehe. Sebenarnya Cik Wan dah makan awal tapi macam biasa lauk Cik Wan ni Mr A tak berapa berselera. Cik Wan dah plan untuk masak gulai ikan Talang untuknya. Lepas dia solat Maghrib, terus Cik Wan hidangkan dengan nasi panas-panas. Berselera jugak dia dan Zikry makan walaupun first time Cik Wan masak gulai begini. Tadi sebelum memasak Cik Wan telefon Kak Kalbi kawan baik yang berasal dari Tanjung Malim...kira lauk ni kepakaran dia sekeluarga lah. Selalunya Cik Wan hanya masak lemak kuning dengan nanas tapi dah lama teringin nak masak kari gulai darat. Malam ni dah tercapai impian, terima kasih kak Bi. Jom tengok resepi mudah ni.



Bahannya;

Bahan A
Beberapa keping ikan Talang masin- kalau jenis yang masin sangat, rebus dulu atau sekadar rendam dahulu sekejap baru ditoskan airnya.
1 biji kelapa- perah santannya sekadar tenggelam ikan Talang dan sayurnya.
2 sudu besar serbuk kari ikan- bancuh dengan air/santan.

Bahan B
2 biji terung bulat kecil -potong
1/2 biji nanas - potong

Bahan C
6 ulas bawang merah-mayang
3 ulas bawang putih-mayang
2 tangkai daun kari

Perasa
Garam- jika perlu
Gula
Asam keping- jika nanas tak cukup masam.

Cara membuatnya;

  1. Masukkan ikan ke dalam periuk.
  2. Masukkan santan (hingga tenggelam ikannya)
  3. Masukkan bancuhan serbuk kari.Masak dengan api sederhana.
  4. Bila hampir menggelegak masukkan bahan B iaitu  hirisan nanas dan terung.
  5. Masak hingga menggelegak sambil dikacau sekali sekala.
  6. Sambil kuah menggelegak, tumiskan bahan C dalam kuali dengan minyak hingga bawang garing, masukkan daun kari.
  7. Tuang bahan C ke dalam kuah.
  8. Kacau sebentar dan rasakan masin manis dan masamnya. Tambahkan apa yang patut. Siap!!


Monday, 10 October 2016

Stew Ayam Noxxa yang ringkas tapi menyelerakan.



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Petang ni Cik Wan masak simple sebab yang ada cuma Cik Wan bersama Zahirah dan Zikry. Zikry dah lapar sejak balik dari rumah pengasuh lagi malangnya ayam dalam peti sejuk masih keras, kena defrost dulu. Marah juga dia sebab tak faham kenapa mama taknak masak hehehe..sabor je la Zikry. Kali ni untuk masak stew ayam ni Cik Wan gunakan Noxxa dan hasilnya memang mabeles. Dahlah cepat saja, masa untuk menumis dan merenih hanya ambik masa dalam 20 minit sahaja. Sesuailah untuk Zikry yang tengah kelaparan tu. Jom tengok bahannya dan cara membuatnya.

Bahan-bahannya;

3/4 ekor ayam- buang kulit dan potong kecil.
1 1/2 labu bawang besar Holland- tadi Cik Wan guna 1 labu besar dan 1 labu kecil.
1 sudu besar tepung gandum
1 batang karet
1 biji kentang yang besar
1 batang celeri
2 helai daun bay-optional
1 1/2 mangkuk air- separas dengan ayam dan bahan-bahan lain.
Garam- tadi Cik Wan guna 3 sudu kecil/plastik kfc
Gula- tadi Cik Wan letak 1 sudu kecil.
*garam gula boleh ikut rasa sendiri ye


Cara-caranya:
  1. Bersih dan toskan ayam.
  2. Dadu bawang besar.
  3. Setkan Noxxa Stir Fry.
  4. Panaskan minyak di dalam Noxxa.
  5. Masukkan bawang- tumis hingga hampir brown. Masukkan daun bay.Tumis
  6. Masukkan tepung gandum- kacau hingga tepung masak.
  7. Masukkan ayam- biarkan jadi brown baru balikkan.
  8. Masukkan air- separas dengan ayam dan bahan lain. 
  9. Masukkan bersama kentang, karet dan celeri.
  10. Masukkan garam dan gula.
  11. Setkan HP 15 minit. Dah keluar semua wap, buka penutup dan rasakan kuahnya. Tambah apa yang patut. Siap.
  12. Selamat mencuba...
Nota : Sedap dimakan bersama dengan nasi atau roti..apatah lagi roti perancis..phewww!!!
Zikry bertambah sampai 3 kali...kussss!!!! semangat sungguh budak ni makan heheh.

Wednesday, 5 October 2016

Nasi Dagang Arab...belum cuba belum tahu


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Petang semalam Cik Wan masak nasi dagang kaedah baru iaitu menggunakan beras basmati. Tapi Cik Wan guna beras basmati biasa sahaja bukan PUSA atau long grain Nasi Arab. Kalau buat menggunakan beras panjang hasilnya akan lebih sedap dan cantik.

Beberapa minggu sebelum tu Cik Wan dan kawan-kawan makan nasi dagang Air Dingin direct dari Kelantan..mereka gunakan beras basmati yang berkualiti..masya Allah sedap sangat rasanya. Dah berazam nak buat sendiri..akhirnya tercapai juga semalam.

Hari ni Cik Wan nak kongsikan resepi nasinya sahaja. Untuk gulai ikan dan acar jelatah boleh rujuk blog ini ye. Selamat mencuba..


Bahan-bahannya;

3 cawan beras basmati
1 cawan beras wangi (Cik Wan tak gunakan beras pulut)
*basuh bersih dan rendam bersama dengan 1/2 sudu teh halba dan sedikit garam selama 3-4 jam.

10 ulas bawang kecik- mayang nipis
6 ulas bawang putih- mayang nipis
2 inci halia- hiris nipis dan halus
1 sudu besar halba
1 sudu teh garam
Sedikit gula jika suka- Cik Wan tak letak, Mr A tak suka manis
2 cawan santan pekat (pati santan)
2 cawan santan cair
*santan dari 2 biji kelapa parut.




Cara membuatnya:

  1. Satukan 2 cawan pati  santan dengan semua bahan hirisan.
  2. Masukkan garam.
  3. Masak hingga menggelegak. (Cara ini memyebabkan nasi dagang kita tahan lebih lama dan bau lebih wangi)
  4. Toskan beras dan kukus hingga masak- Kacau2 sedikit semasa mengukus.
  5. Angkat dan gaulkan dengan santan cair tadi. Biarkan beras menyerap semua santan cair.
  6. Kukus semula hingga masak dan lembut. 
  7. Selepas nampak kukus kita keluar wap dengan banyak, biarkan sekejap lagi dan boleh matikan api.
  8. Masukkan nasi ke dalam bekas dan tuangkan santan bawang yang telah dimasak. 
  9. Gaul sebati menggunakan senduk kayu agar nasi kita tidak patah.
  10.  Siap. Hidangkan dengan gulai ikan tongkol/udang/ayam dan acar jelatah serta sambal kelapa.
Ini gulai ikan Cik Wan...selamat memasak ya.

Tuesday, 27 September 2016

Kerabu Ikan Bilis Ala Thai


Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua.
Petang ni Cik Wan belanja Kerabu Ikan Bilis Ala Thai sebagai meraikan dah habis marking trial SPM dan dah siap di key in markahnya heheheh. Biasalah paper Cik Wan start lewat, maka markingpun siap lewat ditambah dengan cuti raya baru-baru ni. Alhamdulillah dah siap semuanya.

Jom kita tengok sekali lagi resepinya..sama jer dengan resepi2 sebelum ni.

Bahan-bahannya;

1 mangkuk kecil ikan bilis- goreng hingga garing, Sejukkan.

1 labu bawang besar- hiris
1 biji buah tomato-hiris
2 biji cili padi-potong
2 tangkai daun ketumbar
1/2 biji timun, buang biji dan hiris nipis- kalau guna timun jepun tak payah buang bijinya.
1 batang serai- ambil bahagian lembut sahaja dan hiris halus- hari ni Cik Wan tak letak..takde dlm stok

Untuk perasa;

2 sudu besar sos ikan
2 sudu besar air asam limau nipis- Cik Wan guna sebiji yang saiz sedang
2 sudu kecil gula pasir- Cik Wan guna gula somtam


Cara membuatnya;

  1. Satukan semua bahan sayurnya.
  2. Gaulkan dengan bahan perasa.
  3. Gaul sebati dan tambahkan apa yang kurang.
  4. Masa nak dihidangkan barulah digaulkan dengan ikan bilis supaya ikan bilis kekal rangup semasa menikmatinya. Siap.
Mudahkan? Cubalah...

Sunday, 11 September 2016

Selamat Hari Raya Aidil Adha



Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Selamat Hari Raya Aidil Adha dari kami sekeluarga. Selamat bercuti dan hati-hati semasa memandu. Cik Wan akan bertolak sekejap lagi ke Kelantan. Doakan perjalanan kami selamat..selamat pergi dan selamat kembali. Amiin.

Dah berbulan tak update blog namun begitu ada berpuluh-puluh gambar masakan yang tersimpan.   Maksudnya bukan tak masak tetapi tak sempat nak upload. Hari ni Cik Wan belanja gambar Cik Wan dgn Mr A..bff dunia akhirat in sya Allah . Tak sempat nak taip resepi...layan je la kiki.

Selamat bercuti, selamat berhari raya dan semoga bergembira bersama keluarga tercinta...

Wednesday, 29 June 2016

Agar-agar Kering atau Beldo Kering untuk Hari Raya..



Assalamualaikum..

Menarik tak nampak agar-agar kering Cik Wan ni..first experiment, tak pernah buat sebelum ni. Resepi daripada mak mertua Cik Wan. Cik Wan tak pernah makan agar-agar kering sebelum ini. Tahun lepas pergi beraya di rumah sepupu Mr A di Tanah Merah, kami dihidangkan dengan agar-agar kering..masyaAllah...sedap rupanya kuih tradisional ni.

Bila nampak Cik Wan berminat benar dengan kuih ni, MIL berikan resepi turun temurun beliau. Katanya, buat dulu, kot-kot resepinya salah sebab dah bertahun tak buat. Alhamdulillah, Cik Wan cuba dan beginilah hasilnya..cantik sungguh.


Resepinya seperti di bawah;

Sumber : Puan Esah binti Che Min (MIL)

Bahan-bahannya;

20 gram agar-agar bertali
5 gelas air
3 gelas gula
1/2 peket gula batu (peket 250gm)
Pewarna yang digemari

Nota: Cik Wan gandakan kepada 3 untuk 3 warna berbeza.

Cara-caranya;

  1. Rendam agar-agar hingga lembut. Toskan.
  2. Panaskan air, gula batu dan gula hingga menggelegak dan gula batu larut.
  3. Masukkan agar-agar yang telah ditoskan.
  4. Masak hingga agar-agar larut.
  5. Masukkan pewarna yang disukai.
  6. Tapis ke dalam bekas untuk disejukkan.
  7. Bila dah sejuk, potong cantik-cantik dan keringkan.
  8. Kalau hari panas, hanya perlukan 2-3 hari untuk kering dan keluar sarak gulanya. Pastikan betul-betul kering baru botolkan kalau tidak agar-agar ini akan berkulat. 
Selamat mencuba...




Tuesday, 21 June 2016

Onde-onde Buah Melaka



Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Ini juadah berbuka Cik Wan semalam. Ondeh-onde Kelate. Cik Wan tak berapa puas hati setiap kali membuat onde-onde sendiri. Sebabnya ialah Cik Wan gunakan kelapa parut putih yang dibeli di kedai. Yang paling bagus sebenarnya kelapa yang agak muda dan diparut menggunakan parut kelapa yang manual tu..supaya dapat menghasilkan urat kelapa yang panjang-panjang. Sedap dan cantik hasilnya. Tapi tak apalah, tak ada akar, rotanpun berguna. Alhamdulillah..Pelbagai resepi membuat onde-onde tetapi bahan asasnya masih lagi tepung pulut. Ada yang dicampur tepung beras, ada yang letakkan tepung gandum dan ada juga yang diletak tepung ubi...terpulanglah, lain padang lain belalang ye tak?

Cik Wan gunakan resepi asal turun temurun dari arwah nenek2, arwah mek juga..jom, simple sangat.


Bahan-bahannya.

Buah onde-onde;

3 cawan tepung pulut
2 sudu kecil air kapur
1 1/2 cawan air pandan- blend 7 helai daun pandan dan 1 tangkai pucuk manis dengan 1 1/2 cawan air. Tapiskan.

Kelapa

1 biji kelapa parut putih
1/2 sudu kecil garam
1/2 gula

- Gaul bersama dan tekan padat atas dulang untuk memeudahkan menggoleh buah onde-onde.
*meletakkan gula ke dalam kelapa parut akan menyedapkan rasa kelapa parut dan yang paling penting kelapa parut lambat basi.

Cara-cara membuat onde2 boleh dirujuk di SINI. Ada rujukan bergambar. Selamat mencuba ya.


Sunday, 19 June 2016

Puding Sagu Bersantan



Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Hari ni Cik Wan berbuka berdua je dengan Mr A. Aifaa dah balik ke asrama. Masak ringkas-ringkas je. Singgang tulang, ikan bakar, budu tempoyak dengan ulam-ulam daun selasih, daun kemangi dna daun tenggek burung..pergghhh!!!. Pencuci mulut pula Puding Sagu Bersantan ni.. jom tengok resepinya.

Bahan-bahan;

1 peket sagu halus (250gm)- rebus hingga bijinya jernih dan cuci bersih untuk hilangkan kanjinya. Masukkan dalam bekas atau acuan yang digemari. Sejukkan.

Air Nise;

4 keping nise
2 sudu gula
1 helai daun pandan.
1/2 cawan air
- masak semua bahan di atas, sejukkan dan tapis. Sedia untuk diguna.


Santan;
Cara 1

1 biji kelapa parut putih
1 mangkuk air panas
1/2 sudu teh garam
- ambil santan dan letakkan 1/2 sudu teh garam, sedia untuk digunakan.

Hidangkan puding sagu mengikut cara tersendiri..Cik Wan buat macam ni saja..




Cara 2

Santan secukupnya.

Masukkan dalam periuk bersama garam. Panaskan dan masukkan sedikit vanila. Kacau hingga menggelegak. Tuutp api. Kacau tanpa henti hingga sejuk sedikit. Siap.

Cara 3

Gantikan dengan susu sejat...sedap dan senang..pilihlah mana-mana satu cara..semuanya sedap.
Selamat mencuba..

Saturday, 18 June 2016

Roti John untuk berbuka puasa..




Assalamualaikum dan selamat berpuasa. Semalam Cik Wan berbuka puasa dengan roti john dan kuew tiew sahaja. Dah kenyang makan roti john, tak bersentuh pula kuew tiewnya. Begitulah kita, masak banyak-banyakpun akan membazir. Bersederhanalah dalam berbuka puasa janganlah kita banyak membazir.

Mr A berbuka di luar semalam, nasib baik Aifaa balik dari asrama..taklah sunyi berbuka sorang-sorang. Zahirah dan Zikry tak puasa.. belum mampu berpuasa penuh.

Resepi ni sangat mudah, dah lama tak buat. Dua tiga hari lepas Mr A bawak balik sepeket roti john. 5 biji roti yang berharga RM7 sahaja. Memang untung kalau buat sendiri. Boleh makan panas-panas, bersih dan yang penting in sya Allah penuh barokah..memasak dengan bismillah dan selawat ke atas JunjunganNya, dengan penuh kasih sayang pulak tu :)

Jom tengok bahannya;

2 keping daging burger- Cik Wan guna burger ayam Ramly (lenyek hancur)
3 biji telur
1 sudu teh serbuk kari daging
2 cubit garam
Sedikit lada sulah
1/2 labu bawang besar didadu

**** Gaul sebati semua bahan dan sedia untuk diguna. Gunakan nonstick pan lebih mudah. Cik Wan guna Magic Pan.

Nota: Daging burger TAK PERLU dimasak terlebih dahulu ya, gaul je semuanya.

Bahan-bahan lain:

Roti john/roti benjo@hotdog dibelah dua.
Minyak untuk menggoreng,

Sayur yang digemari.
Sos cili
Mayonis




Masukkan inti roti john ke dalam pan. ikut saiz roti yang dibelah dua ya.
Tengok warna inti tu,,dah warna putih macam ni dah boleh letak roti ke atasnya.

Dah nampak telur dibawah tu dah warna perang, boleh dibalikkan roti.
Sekejap saja hanya untuk panaskan bahagian atas roti sahaja,

Macam ni rupanya.

Boleh letak sayur yang digemari..Cik Wan guna kubis, tomato dan bawang besar.
Letak sos cili dan mayonis.

Tadaaa...
Selamat mencubaa...

Friday, 17 June 2016

Kerabu Udang sama Suhun



Menu ringkas tapi sungguh menyelerakan..Cik Wan ratah-ratah jer...jom tengok resepi ulangan ni ye..



Bahan-bahannya;

Udang- dibuang kulit dan urat belakang. Rebus 1 minit  dan terus keluarkan, masukkan dalam air batu.(boleh tukar dengan sotong atau campur kedua-duanya)
Suhun- direbus dan ditoskan airnya.

Sayur-sayuran:

Celery
Tomato
Timun
Bawang besar
Cili padi
Daun ketumbar
1 batang serai dihiris nipis

Perisa;
 
3 sudu  air limau nipis
3 sudu  Sos Nampla (sos ikan )
2 sudu  gula
* tambah jika kuantiti udang dan sayurnya banyak. Cik Wan buat dalam 2 mangkuk kecil sahaja.

Cara:

  1. Satukan sayuran, suhun dan udang di dalam bekas. 
  2. Masukkan sos ikan, gula dan perah asam limau nipis. 
  3. Rasakan agar masin, masam dan manis. 
  4. *Jika suka boleh juga masukkan serai hiris dan kacang tanah yang disangrai.



Friday, 10 June 2016

Nasi Kerabu di Bulan Ramadhan..



Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ramadhan ke lima hari ini. Semoga ibadah kita diterima Allah SWT hendaknya.

Petang semalam Cik Wan masak nasi kerabu hitam/biru. Orang Kelantan panggil nasi kerabu hitam. Lama dah tak dengar panggilan tu. Teringat-ingat Nasi Kerabu Kambing Bakar di Berek 12 Kelantan..memang sedap sangat dan rasanya lebih sedap daripada nasi kerabu lain di Kota Bharu. Beratur panjang pembeli yang nak membelinya. Kebanyakan untuk dibungkus kerana hanya 5 buah meja disediakan bagi yang hendak menikmatinya di situ. Cik Wan dan adik dibawa oleh anak saudara kami Si Syakur  yang turut datang menjaga tok meknya di hospital. Jauh datang dari Perak mengejarkan hari hujung minggu untuk turut sama menjaga mek di hospital Kota Bharu dulu. Semuanya tinggal kenangan..

Jom kita tengok resepi..resepi yang sama dan selalu Cik Wan gunakan..

Sambal Kelapa

Bahan-bahannya:
1/2 biji kelapa parut disangai garing (warna dark brown) dan ditumbuk lumat (jangan sampai pecah minyak)
4-5  ekor isi ikan selayang/sardin atau kembung (paling baik dibakar kerana akan kurang hanyir berbanding dikukus atau direbus)- hari ni Cik Wan rebus saja
6 ulas bawang merah
1 sudu lada hitam
3-4 batang serai (lihat saiz)
gula/gula melaka, garam secukup rasa

Cara:

  1. Tumbuk halus/lumat semua bahan. 
  2. Gaulkan hingga sebati/mesra. (Gaul ramas)
  3. Sudah siap, tekan-tekankan hingga rapat dan disendukkan ke dalam pinggan waktu menghidang nanti.


Sambal Tumis

1 biji kelapa-ambil santan pekat
5-7 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sedikit halia
2 batang serai
5-6 biji cili kering
2 keping asam keping

Gula/gula melaka
Budu
Garam- hati-hati dengan garam sebab budu dah masin.

Cara memasak:


  1. Masukkan santan dalam periuk. 
  2. Biarkan hingga menggelegak tanpa perlu dikacau.
  3. Mesinkan semua bahan kecuali asam keping. 
  4. Masukkan dalam santan yang sedang menggelegak tadi, masukkan asam keping. 
  5. Kacau sekali-sekala.
  6. Masukkan gula,budu dan garam. 
  7. Masak sampai kuah pekat dan pecah minyak. 
  8. Rasanya mesti masam, manis dan masin.


*kalau nak tumispun boleh. Caranya;

  1. Tumiskan semua bahan mesin hingga garing.
  2.  Masukkan santan, asam keping, garam/budu dan gula. 
  3. Masak hingga pekat.



Sayur Ulam

Bahan-bahannya yang boleh digunakan;

Timun
Kacang panjang
Kubis
Bunga Kantan
Daun kesum- wajib ada untuk bangkitkan bau
Daun kunyit muda- wangi baunya
Taugeh
Daun selasih
Daun selom

Hiris halus-halus (kecuali taugeh) dan gaul bersama.


Air Lada (jika suka)

10 biji cili padi merah
Cuka
gula
garam
Cili ditumbuk/dimesin bersama-sama dengan gula dan garam (1 bhgn garam, 2 bhgn gula) dan dibancuh dengan cuka.

Budu
 Perahkan limau nipis serta patah2kan cili api ke dalam budu.


Nasi

Boleh memasak nasi biasa.
Boleh masak nasi warna biru( gunakan pewarna atau bunga nasi kerabu/telang)
Boleh masak nasi berwarna kuning guna kunyit.

(masukkan sedikit garam dan 2 helai daun limau purut semasa memasak nasi)


Bahan lauk yang boleh dihidangkan bersama nasi kerabu;

  1. Telur masin
  2. Keropok keping
  3. Keropok lekor
  4. Sambal ikan bilis
  5. Ikan bakar/percik
  6. Ikan celup tepung
  7. Ayam bakar/percik
  8. Daging bakar/percik
  9. Etok
  10. Ikan rebus goreng
  11. Kerutuk
  12. Dan macam-macam lagi.....ada yang hidangkan dengan ketam..hebat dah nasi kerabu zaman millenium ni..Selamat mencubaa.


Thursday, 9 June 2016

Siakap Goreng Raad Prik Lagi...kegemaran putera puteriku


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Ikan Raad Prik lagi. Memang anak-anak Cik Wan sangat sukakan masakan ini. Cik Wan juga suka memasaknya kerana caranya yang mudah dan kosnya sangat rendah..hanya beli ikan,cili, bawang putih serta daun ketumbar.


Boleh gunakan apa jenis ikan yang anda suka..untuk resepinya boleh ke SINI ya. Cik Wan regukan dengan tomyam seafood mudah yang boleh dirujuk di SINI. Gambar tomyam tu nampak tak cun, tapi resepinya sangat cun hehehe..fully recommended.

Selamat mencuba..selamat memasak dan memasaklah dengan penuh kasih sayang dan keihklasan..

Sayur Lemak Kacang Panjang sama Daun Bayam





Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Masakan yang simple sahaja untuk berbuka. Sayur lemak, ikan bakar, budu yang diparut mangga muda..aduhaiii..


Ikan bakar menggunakan ikan aya kecik..memang terbaik. Yang tak pernah cuba bakar ikan ni, boleh mencubanya. Isinya lembut putih sangat sedap. Ikan bakar begini sangat popular di Thailand. Orang kita mungkin takut hanyir dan sebagainya tapi percayalah..memang mabeles dan lebih sedap daripada ikan kembung atau selayang. Cuma..kena cari ikan aya kecik ye..

Berbalik kepada tajuk kita..sayur lemak, boleh guna macam-macam jenis sayur yang kita suka..campur2 pun boleh ya. Cik Wan guna kacang panjang..kalau zaman dolu2, arwah nenek akan celur/rebus dulu kacang sebelum dimasukkan ke dalam santan. Cik Wan tak celurpun, terus masuk dalam santan. Begitu juga dengan sayur bayam, orang dulu akan membuang kulit batang bayam dengan menyiatnya. Cik Wan tak siat buangpun..sayang fiber tu..bagus untuk usus. Jangan bimbang..lembut juga batang bayam tu selepas dimasak hehehe.

Jom tengok resepi;

Bahan-bahannya;

1 ikat kacang panjang- potong sepanjang 2 inci lebih kurang
1 ikat bayam-asingkan batang dengan daunnya
3 ulas bawang merah
1/2 sudu besar lada hitam
2 ekor isi ikan rebus- Cik Wan guna sardin/selayang
1 biji kelapa parut - ikut suka tahap lemaknya/banyaknya kuah
1 biji cili merah- hiris nipis
Garam
Gula


Cara memasaknya;

  1. Masukkan santan dalam periuk.
  2. Tumbuk lada hitam, bawang merah dan isi ikan. (Tumbuk ikut urutan ya..baru senang nak lumat)- nak blend pun boleh..guna santan ya.
  3. Masukkan bahan tumbuk dalam santan. 
  4. Boleh terus masukkan kacang panjang dan batang bayam serta garam dan gula.
  5. Buka api, kacau hingga menggelegak.
  6. Masukkan daun bayam dan cili merah potong. 
  7. Kacau sekejap sahaja..tutup api. Siap.
  8. Bila dan tutup api, teruskan kacau untuk satu minit supaya santan tidak berkelodak. Siap!!.

*goreng pulak ikan masin..pergghhh.



Wednesday, 8 June 2016

Akok lemak manis kesukaan ramai


Assalamualaikum. Selamat berpuasa. Hari ni kami sekeluarga berbuka puasa dengan kuih akok. Untuk resepi boleh klik ke SINI. Hari ni Cik Wan gunakan nise dari Kelantan..rasa dan warnanya lebih ori..puas hati.

Tadi saje-saje cuci mata menziarah blog-blog terkenal di Malaysia. Terharu bila singgah di blog Puan Azlita Masam Manis, blogger paling hebat di Malaysia dan idola sejak sekian lama. Beliau telah menggunakan resepi akok dari blog Cik Wan tapi telah diterjemahkan dalam bentuk dan penampilan yang sehebat blog ternama tu. Untuk melihat bagaimana Ita menzahirkan resepi akok kedut ni, bolehlah melawat ke Masam Manis, pasti anda teruja..Cik Wan apatah lagi.

Semoga resepi ini memberi manafaat kepada sesiapa yang mencubanya sama ada untuk kegunaan sendiri atau untuk perniagaan. Terima kasih Kak Azie dari blog Azie Kitchen, pemilik asal resepi akok ni. Kita panjang-panjangkan perkongsian beliau..moga mendapat keberkatan..amiiin. Selamat mencuba.

Tuesday, 7 June 2016

Butir Nangka....perghhh !!




Assalamualaikum dan selamat malam. Hari kedua Ramadhan..tekak tengah kemaruk kuih muih Kelantan. Semalam kuih sagupal, hari ni pula bubur butir nangka. Resepi yang sama cuma biji sagu ditukar dengan butir nangka yang dibuat daripada tepung pulut dan air kapur sahaja. Favourite Cik Wan ni..jom tengok resepinya;

Bahan kuahnya;

1 biji kelapa parut- ambik 5 gelas santan
1 1/2 cawan gula
1/2 sudu teh garam
1/2 sudu teh halba
3 sudu tepung beras untuk memekatkan kuah.
2 helai daun pandan disimpul.

Cara menyediakan kuahnya;

  1. Campur semua bahan  kecuali tepung beras.
  2. Tepung beras dibancuh dengan santan dan kacau sebati sebelum dimasukkan ke dalam periuk yang telah disatukan semua bahan tadi.
  3. Kacau atas api sederhana.
  4. Bila menggelegak, perlahankan api dan kacau sekali sekala sebelum dimasukkan butir nangka yang telah masak.

Bahan butir nangka;

3 cawan tepung beras pulut
1/2 sudu teh air kapur
1 cawan air
Pewarna yang digemari- warna tradisional menggunakan air daun pandan sahaja.

Cara membuatnya;
  1. Satukan tepung beras dan air kapur dalam mangkuk besar untuk memudahkan proses menguli.
  2. Masukkan sedikit-sedikit air sejuk dan uli perlahan-lahan hingga adunan tidak melekat di tangan.
  3. Bahagikan kepada 3 bahagian.
  4. Panaskan air untuk merebus butir nangka.
  5. Adunan pertama yang tidak diletak pewarna- gentel kecil2 dan masukkan ke dalam periuk rebusan.
  6. Bila dan terapung, tapis dan masukkan ke dalam kuah yang telah siap tadi.
  7. Untuk adunan hijau, titikkan beberapa titis pewarna hijau dan uli hingga warna sebati. Kemudian gentelkan dan masukkan dalam air rebusan. Bila sudah terapung, tapis/angkat dan masukkan dalam periuk kuah.
  8. Teruskan cara yang sama untuk adunan warna merah.
  9. Kacau sebati dalam kuah. Siap!.


Sagupal yang tak lapuk di zaman..





Assalamualaikum. Ini pencuci mulut Cik Wan sekeluarga untuk hari pertama puasa. Sagupal atau kalau di Tumpat dipanggil juga beronok berkuah. Cik Wan juga masakkan sira tapai ubi..request daripada Mr A tapi lupa nak ambik gambar hehehe.

Resepi dah ada kat SINI, tapi kali ni Cik Wan masak banyak sikit iaitu 2 cawan biji sagu.

Bahan-bahannya;

Untuk sagunya;
2 cawan biji sagu halus
1 cawan air panas(baru mendidih)
Air secukupnya untuk merebus

Cara-caranya;

  1. Masukkan sagu ke dalam mangkuk yang mudah untuk dikacau. 
  2. Tuangkan air panas dan kacau dengan cepat. 
  3. Kacau hingga sagunya bergentel dan boleh dibentuk. 
  4. Gunakan sudu kecil, ambil 1/2 sudu dan gentelkan (tak perlu bulat sangat pun)
  5. Terus masukkan dalam air panas yang menggelegak (api perlahan)
  6. Tunggu sampai sagunya terapung dan jernih bijinya. 
  7. Sambil itu, sediakan kuahnya. 


Untuk kuahnya;

1 biji kelapa - ambil 5-6 cawan santan
1/2 sudu halba
2 helai daun pandan
1/2 sudu kecil garam
2 cawan (ikut suka manisnya)
4 sudu tepung beras.

Cara-caranya;

  1. Satukan santan, halba, garam, gula dan daun pandan.
  2. Kacau kuahnya di atas api hingga menggelegak (api sederhana sahaja) 
  3. Masukkan bancuhan tepung beras. Kacau hingga menggelegak dan perlahankan api.
  4. Tapiskan buah sagupal. 
  5. Masukkan ke dalam kuah yang sedang menggelegak. 
  6. Kacau sebentar. Siap. 

Selamat mencuba...



Monday, 6 June 2016

Puding Roti






Ini puding yang Cik Wan buat malam semalam. Dah lama teringin nak buat. Senang sahaja resepinya. Boleh tambah dan kurangkan mana yang patut.

Bahan-bahannya;

1 peket agar-agar bertali 20gm
7 keping roti
4 gelas susu cair/susu segar
4 gelas air
1 1/2 gelas gula
2 biji telur
1 sudu esen vanila
1 sudu besar serbuk koko


Cara-cara membuatnya;

  1. Rendam agar-agar hingga lembut.
  2. Masakkan 4 gelas air.
  3. Bila menggelegak, masukkan agar-agar dan masakkan hingga hancur.
  4. Masukkan gula. Masak hingga gula hancur.
  5. Pada masa yang sama koyakkan roti ke dalam blender.
  6. Tuang susu ke dalam blender bersama telur dan esen vanilla.
  7. Blend roti, susu, esen vanilla dan telur hingga hancur lumat. Sedia untuk dimasukkan dalam agar-agar yang tengah dimasak.
  8. Bila agar2 dan gula telah hancur, tapiskan dan masakkan semula.
  9. Masukkan bancuhan roti tadi dan kacau hingga menggelegak.
  10. Bahagikan kepada dua bahagian.
  11. Bahagian kedua masukkan serbuk koko. Kacau sebati (Cik Wan bancuh dulu dengan  sedikit bancuhan agar2 sebelum ditapis dalam bekas agar2 )
  12. Bolehlah  mula dimasukkan ke dalam bekas secara bergilir2.
  13. Kalau mahu cantik, sendukkan setiap adunan berselang seli   ke atas satu titik tengah  di dalam loyang/bekas. Anda akan mendapat bentuk marble zebra.
  14. Yang ni Cik Wan hanya masukkan terus berselang seli dalam bekas. Hajatnya nak buat lapis2..tapi malas pulak nak tunggu beku kikikii. Itulah jadinya kerja orang malas. 
  15. Selamat mencuba ya.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...