Saturday 3 January 2015

Banjir Penghujung Tahun 2014 (2)



24 Disember 2014…hari ke 3 banjir…air semakin naik. Mungkin air dari kawasan Gua Musang mula turun ke muara. Air di depan rumah separas lutut mula naik hingga paras pinggang. Budak2 sudah tidak boleh bermain air sendirian tapi tahu sajalah budak2 ni..makin dilarang makin menjadi. Cik Wan memang takut sebab budak2 tu tidak tahu berenang..tambahan pula air sangat deras…nasib baik nenek sanggup menjaga mereka sambil memunggah barang2 kedai untuk naik ke ruang dapur yang lebih tinggi.
Mr A mula memunggah barang kedai. Sebelum ni dari aras 1 ke aras dua dan tiga kedai. Sekarang dari aras tiga ke dapur. Masa ni air sedang naik dengan cepat. Ruang dapur ni level ke 4 rumah MIL..nampak nunnn....hujung gambar di atas adalah ruang kedai MIL..
Air makin dalam...perahu dan bot mula digunakan.

25 Disember 2014
Di saat penganut agama Kristian menyambut Krismas..kami di sini mula cemas. Air makin naik..bekalan elektrik dan air telah diputuskan. Mungkin takut bahaya atau ada tiang/pencawang elektrik yang tumbang. Bomba dan polis mula melakukan operasi pemindahan..air telah menunjukkan tanda2 akan terus naik. Masa ni kami masih ada powerbank, bolehlah berhubung dengan keluarga dan kawan2 di luar menggunakan WA dan FB...mereka juga mula risau keadaan kami di kampung.

Jiran2 di depan dan sebelah rumah dipindahkan menggunakan bot2 polis. MIL tidak mahu berpindah kerana masih ada tiga level rumah yang belum tenggelam iaitu ruang dapur, ruang tamu dan loteng. Dia juga tak mahu berpindah kerana risaukan penduduk kampung yang datang membeli barang keperluan seperti makanan dan minuman, ubat2 dan macam2 lagi.
Jiran2 kampung tak henti2 datang membeli barang keperluan di saat cemas ni. MIL memang pemurah dan sangat belas kasihan orangnya. Rata2 yang datang membeli barang secara hutang...maklumlah dimusim2 banjir ni mana nak dicari duitnya?. Ada yang datang membeli beras 1 kg untuk makanan 11 orang ahli keluarga..subhanaAllah...cukup ke? untuk berapa kali makan tu? MIL ambil beras separuh peket..sedekah sahaja...tak terbayang wajah syukur dan lega lelaki tu..masa tu bantuan belum datang lagi.
Kami?....akan tetap bersama MIL...membantu apa yg patut...dalam hati saya berkata2..memang rezeki Mr A untuk berbakti kepada ibunya di saat genting ni. Dia tak henti2 memunggah barang kedai bersama2 dengan anak saudaranya Kamil, Anis, Mashitah serta Alis dan Aifaa. Cik Wan pula lebih kepada menguruskan tempat letak barang supaya lebih tersusun..senang nak ambil bila orang datang nak membeli nanti...serta menjadi chef untuk memasak menu yang sedap dengan menggunakan bahan2 yang terhad. Betullah orang kata, makan yang paling sedap ialah ketika lapar. Masaklah apapun..semua berselera makan walaupun menunya hanya sambal ikan rebus, kicap ikan rebus, nasi goreng dan gulai...Cik Wan kena rebus semua lauk segar kerana peti sejuk sudah tidak dapat digunakan lagi. Kalau masak memang kena parut kelapa, tumbuk semua bahan ...semuanya cara tradisional..nasib baik Cik Wan ni orang kampung hehehe...
Tengok Cik Wan tu...masak dalam air paras betis di dapur...air sejuk sangat Cik Wan tak tahan..tu yg bertenggek atas kabinet dapur..masa tu tgh siapkan sarapan nasi goreng cili kering..nasib baik Aifaa expert menumbuk hehehe...siap bersila atas kabinet..sape nak buat menantu angkat tangan hehehe...

Cik Wan sambung lagi lepas ni...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...