Sunday 14 December 2014

Bubur Kacang Hijau Yang Unik


Unik sangatlah...haahahaha..
Bubur kacang kegemaran seisi keluarga, memang tradisional kelatelah..iaitu manis leting!!
Kalau makan kuih tradisional apatah lagi bubur, saya memang akan buat manis, bukannya manis buah seperti kebanyakan orang zaman sekarang buat, yang lebih menyihatkan Tapi, walaupun tak elok, saya memang akan buat manis..seperti mana kuih/bubur kelantan asli..sebab itu saya jarang buat kuih2 tradisional ni..bahaya!!.

Apa yang uniknya?
Saya akan sangrai dahulu kacang hijau hingga ada sedikit hitam-hitam..dan bau wanginya keluar, baru direbus macam biasa...nak tahu sedap atau tidak, bolehlah dicuba nanti ye...saya pernah tulis resepi bubur kacang di SINI, tapi kalau hendak tengok resepi hari inipun boleh..lebih kurang sahaja.

Bahan-bahannya;

2 cawan kacang hijau- sangrai kemudian direbus hingga empuk.
2 sudu biji sagu
2 biji kelapa parut- ambil santan kepekatan biasa(jangan terlalu pekat sebab kuah akan diserap oleh sagu)
4 keping nise- yang kecil (masak dengan 1/2 cawan air dan tapiskan)
1 senduk gula
1 sudu teh garam
2 helai daun pandan -disimpul

Cara membuatnya;

  1. Rebus kacang hijau, bila 3/4 masak masukkan biji sagu.
  2. Rebus hingga kacang empuk dan air kering.
  3. Masukkan santan, air nise dan gula serta garam.
  4. Masukkan juga daun pandan.
  5. Kacau hingga menggelegak.
  6. Siap!!.
  7. Boleh letakkan sesudu santan pekat ke dalam mangkuk hidangan sebelum dimakan...mabeles!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...