Sunday 2 March 2014

Donut Gebus Gebas

Sudah lama saya melihat trend membuat donut menggunakan ubi kentang atau tepung kentang, baru kali ni berpeluang membuatnya sendiri sementelahan Aifaa masih ada di rumah. Saya masih menggunakan basic recipe yang saya belajar daripada Mok Su (Mak saudara suami) cuma saya ubahsuai menggunakan tepung ubi kentang lebihan German Cookies yang masih ada. Memang gebus gebas sungguh kemenjadiannya hingga anak2 dan suami memuji donut hari ini. Sekilo tepung menghasilkan 38 biji donut ..banyak betul kerana saya juga agih2kan kepada jiran sebelah rumah. Jom tengok resepinya.

Bahan-bahannya;

800gm tepung gandum
200gm tepung ubi kentang
1 peket mauripan (11gm)
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat manis
1 cawan margarin
1 sudu kecil garam
2 sudu gula
Air secukupnya

Gula kaster secukupnya.


Cara membuatnya;
  1. Sediakan 1 gelas air suam- masukkan gula dan mauripan, kacau dan biarkan sebentar hingga berbuih.
  2. Dalam bekas menguli, masukkan semua bahan di atas termasuk bancuhan yeast mauripan tadi.
  3. Uli sambil dimasukkan sedikit2 air, hingga adunan tidak melekat di tangan.
  4. Uli agak lama- kalau Mak Su dalam 15-20 minit. Saya uli dalam 10 minit sahaja..lenguh tangan hehehe.
  5. Tutup doh di dalam bekas menguli menggunakan plastic wrap atau tuala dapur lembab.
  6. Biarkan doh naik sekali ganda.
  7. Tumbuk doh dan bolehlah diterap menggunakan acuan donut.
  8. Biarkan donut naik sekali ganda sebelum digoreng dengan api sederhana besar.
  9. Angkat, toskan dan biar sejuk sedikit sebelum dicelup dalam gula kaster. Siap!!.

Biar sekejap..
Baru angkat dari kuali..
Memang gebus dan gebas...ade ke istilah ni?..hehehe

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...