Monday 17 February 2014

Gulai Ikan Kembung Rebus

Adeh..gulai ni pun nak masuk blog ke?..tak apalah, layan jerrr..hehehe. Sebenarnya ini lauk yang versatile dalam keluarga saya, budak2 boleh makan, orang tua pun tak kisah..senangkan?? Selalunya di Kelantan lauk ni kita padankan sebagai nasi berlauk pagi bersama-sama dengan sambal belacan. Sayur dalam gulai ikan ini selalunya cili hajiau besar dan juga timun. Saya bantai jer apa yang ada dalam peti sejuk. Ada baki buah nenas dan kacang panjang..masuk sekalilah hehee. Timun ada tapi saya simpan untuk buat ulam.

Bahan-bahannya;
3 ekor ikan kembung direbus dengan beberapa keping asam, garam dan gula melaka.

1 biji kelapa ambil santan secukupnya- kali ni saya cuma masukkan 3/4 kelapa tak mau pekat sangat.
3 ulas bawang merah
1 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup
Segenggam ikan bilis

Kacang panjang- potong pendek
Beberapa keping nenas
Cili hijau besar kalau ada.
 Garam
Gula jika suka

Cara-caranya;
  1. Blendkan bawang, lengkuas, ikan bilis dan kunyit dengan sedikit air @ santan.
  2. Campurkan dengan santan yang telah dimasukkan ke dalam periuk.
  3. Masukkan kacang panjang dan nenas beserta 2 keping asam yang digunakan untuk merebus ikan.
  4. Kacau tanpa henti perlahan2. Bila menggelegak masukkan ikan rebus bersama dengan air rebusan.
  5.  Masukkan sekali cili besar. Kacau hingga sekali menggelegak. Tutup api. Siap.
* Saya tak masukkan cili sebab Zikry dan Zahirah tak makan pedas. Boleh blend cili padi bersama bahan lain jika mahu pedas.
Untuk kami, saya buatkan sambal udang geragau bersama dengan mangga yang pedas meletup hehhehe..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...