Saturday, 30 November 2013

Tomato Bakar Untuk Sarapan





Beberapa tahun lepas ketika menginap di sebuah hotel di Sauerlach, sebuah kawasan kampung di Munich, hidangan tomato bakar ini menjadi menu wajib yang sentiasa ada ketika bersarapan. Saya memang suka kerana rasa tomatonya yang sangat segar dan manis. Tapi saya sudah lupa apa rasa herba yang digunakan dan saya tak jumpa pula resepi ni di mana-mana. Kalau ada sahabat yang tahu dan biasa buat, bolehlah share dengan Cik Wan yer..macam kempunan jerr...macam teringin jer..hehehe

Bahan-bahan yang saya guna hari ni, macam biasalah tabur-tabur jer..hahaha. Tapi sungguh!! sedap dan segar rasanya serta sangat juicy. Buah tomato yang masam jadi sedikit manis dan saya boleh habiskan 2 biji tomato yang besar (4 belahlah tu :-))..agak-agak kalau tak bakar ni, boleh habis tak 2 biji besar tomato mentah?..heheh

Bahan-bahannya:

4 biji tomato dipotong dua.
1 sudu serbuk daun basil
Sedikt garam
Sedikit serbuk mixherb
Minyak zaiton.

Cara-caranya;

  1. Susun buah tomato dalam bekas.
  2. Tabur rata semua bahan diikuti dengan minyak zaiton  ke atas belahan tomato.
  3. Bakar dalam 7-8 minit.
NOTA PENTING
Tomato yang saya makan dulu agak basah dan tiada kesan bakar..adakah sebenarnya ia dikukus atau dibakar secara  water bath???..akan dieksperimenkan nanti..hahaha

Sarapan hari ini, tuna sandwich dan tomato bakar


Kek Pisang (2)

Memang lembab tapi at the same time..ringan..macam mana tu?..Sedap!!
Satu lagi resepi yang saya ambil dari Azie Kitchen..tapi sebab pisang yang saya ada adalah Pisang Montel yang sudah ranum sesangat dan tunggu masa untuk diselamatkan..maka saya ubahlah sikit kuantitinya jadi dua kali ganda..hehehe derhaka lagi . Bila dah memandai ubah ni, hasilnya mestilah tak sama dan tak secantik Kak Azie punya..maaf yer..



Bahan bahan:
4 biji pisang emas - lecek (saya guna 4 biji pisang montel)
1 cwn gula kaster- saya guna 2 cawan
1 cwn minyak jagung-saya guna 2 cawan
4 biji telur gred A (saya guna gred B)-saya guna 8 biji telor gred B

Bahan ayak:
1 1/2 cwn tepung gandum-saya guna 3 cawan
1 sk soda bicarbonat-saya guna 2 sk
1 sk baking powder-saya guna 2 sk

Bahan lain:
1 sb jus limau nipis (tak letak)-saya guna 2 sudu besar sunquick oren
1sk esen vanila (guna vanilla extract)-saya guna 2 sk esen

Cara cara:
Panaskan oven pada suhu 170C. Lengser mentega pada loyang. Ketepikan.

Putar gula, telur dan minyak dlm anggaran 3-5min @ hingga putih. Masukkan pisang dan kacau rata.

Masukkan pula tepung yang telah diayak sedikit demi sedikit. Kacau sebati dengan menggunakan spatula.

Masukkan esen vanila, jus limau dan gaul sebati. Tuang dalam loyang dan bakar selama 40 -60 minit atau sehingga masak.

Nota:
Apabila permukaan atas telah perang, saya kurangkan suhu ke 150C. Saya bakar selama 1 jam.(Saya bakar hampir 2 jam)

Tengah dok pikir nak hantar kat siapa sebab jiran baru sekeliling rumah ni tak berapa kenal lagi..

Pizza Sosej Mudah (2)


Sedap, menyelerakan...dan menjimatkan!!


Boleh letak apa yang kita suka dan banyak mana...

Saya sebenarnya jenis yang sempoi dalam masak-memasak ni....jarang gunakan sukatan dan ukuran yang dicadangkan sebab malas nak buka buku resepi ..macam manalah nak masak macam orang lain yang perfect and precise...hehehe.

Tapi mungkin ramai orang yang macam saya di luar sana kan?..masak campak-campak saja, kadang-kadang jadi kadang-kadang tidak..tiada masalah!!! hehehe

Resepi doh pizza ni saya masukkan pakai agak-agak ikut selera ...macam biasa ukuran 1 kg tepung = 1 peket mauripan yeast kan?..yg lain-lain tu saya agak-agak..tapi hasilnya alhamdulillah. Saya rujuk juga resepi doh pizza yang ditunjukkan oleh Kak Azie dari Azie Kitchen..tapi  yg Kak Azie punya sangat mabeles...lain kali saya ikut sukatan yang ini pulak lah..

Bahan-bahannya;

1/2 kg tepung high protein (tepung biasapun boleh tapi tekstur akan berbeza sedikit)
1/2 peket yeast Mauripan
1/1/2 gelas air- saya guna gelas plastik Ikea.
1 sudu makan gula
1 sudu kecil garam
3 sudu makan minyak  - saya guna minyak sayur


Cara-caranya;
  1. Bancuh 1 gelas air dengan yeast dan gula..biarkan sampai berbuih.
  2. Bancuh 1/2 gelas air dengan garam.
  3. Satukan semua bahan termasuk minyak ke dalam tepung dan uli.
  4. Biarkan sebentar hingga doh naik dua kali ganda.
  5. Adunan ini boleh dijadikan 3 biji base pizza saiz besar.
  6. Saya gunakan 2 base untuk dinner malam tadi dan 1 base saya simpan dalam peti sejuk dan saya buat lagi pizza pada tengah hari esoknya..mabeles!!
Selepas diuli kali pertama.


Naik dua kali ganda, tumbuk2  doh dan bahagikan kepada 3 bahagian.
 Untuk sos;

1 ulas bawang putih
1 labu bawang besar.
1 tin prego tradisional (tin merah)
1/2 tin prego air biasa
Cendawan butang secukupnya dihiris nipis
Sedikit serbuk oregano
Sedikit daun parsley.
Gula dan sedikit garam.

Cara-caranya;
  1. Tumiskan bawang putih dan bawang besar.
  2. Setelah layu, masukkan cendawan.
  3. Masukkan sos dan air sebanyak 1/2 tin air.
  4. Masukkan oregano dan parsley.
  5. Masukkan gula untuk kurangkan masam sos dan sedikit sahaja garam.
  6. Siap.
 Untuk hiasan;

Mozarella cheese
Sosej secukupnya

Cara-caranya;
  1. Panaskan oven suhu 170 darjah.
  2. Sediakan base, letakkan di atas dulang pembakar- pizza pan yang telah di sapu minyak.
  3. Cucukkan dengan garfu pada pizza base dan bakar dulu sekejap.
  4. Bila nampak base dah naik sedikit (dalam 3-4 minit sahaja), keluarkan untuk diletakkan bahan hiasan.
  5. Sapukan sos rata2, susunkan sosej yang dihiris mengikut citarasa dan akhir sekali tabur kejunya..
  6. Bakar selama lebih kurang 15 minit atau sehingga kejunya cair dan ada sedikit perang.
  7. Wallahhhh..
Ini dari base ketiga yang mana dohnya saya simpan dalam peti sejuk semalaman..




Yummehh!!

Thursday, 28 November 2013

Ayam Kicap Berlada Hitam (Black Pepper Chicken)

Mudah saja...tapi menyelerakan.
Ini menu ringkas malam tadi. Saya masak lebih untuk ditinggalkan kepada anak-anak di rumah. Hari ini hari ketiga saya dan Puan Roshedah membuat pecutan akhir SPM untuk Ekonomi Asas. Esok Jumaat hari terakhir kelas. Peperiksaan kertas ini akan berlangsung pada 2 Disember 2013, semoga semua murid dapat mencapai keputusan yang cemerlang. Hari pertama seramai 39 orang hadir, hari kedua 50 orang dan hari ini 75 orang...alhamdulillah!!. Usaha terakhir kami..lepas ni kita sama-sama berdoa agar mereka semua dipermudahkan semasa menjawab dan mendapat keputusan yang cemerlang.

Wajah-wajah pelajar cemerlang...
Jom lah kita tengok resepi ayamnya.

Bahan-bahan;
1/2 ekor ayam-potong kecil
-ayam diperap dengan garam dan lada sulah-boleh juga garam kunyit.
-goreng 3/4 masak.

Mesinkan;

6-8 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
2 inci halia
2 sudu lada hitam

Air asam jawa (dlm 1/2 sudu asam jawa)
2 sudu sos tiram
Kicap masin dan manis secukupnya

Hiasan;
Bawang besar- dimayang kasar
Buah tomato dibaji
cili merah dan hijau

Cara-caranya;
  1. Mesin semua bahan bawang, halia dan lada hitam hingga lumat.
  2. Bila ayam goreng sudah 3/4 masak, tuang keluar minyaknya, dan masukkan bahan mesin ke dalam ayam.
  3. Kacau hingga kuahnya hampir kering.
  4. Masukkan air asam jawa dan sedikit minyak lebihan menggoreng ayam tadi.
  5. Kacau, dan masukkan sos tiram serta kicap.
  6. Rasakan masinnya.- Saya tak masukkan lagi garam sebab ayam dah cukup masin.
  7. Masukkan bahan-bahan hiasan. Kacau sebentar..siap!!.
Ringkas serta cepat proses penyediaannya..cubalah..

Sunday, 24 November 2013

Ketupat Palas Kelantan

Ketupat penuh cerita..

 Lama sungguh dok simpan gambar buat ketupat ni. Tak sempat-sempat nak upload, sebelum hilang atau lupa terus..hari ni masukkan semoga boleh menjadi panduan untuk siapa yang nak belajar buat ketupat palas. Saya pun sebenarnya tidak berapa pandai terutama sekali kalau buat 100% sendiri seperti yang saya buat ni. Hampir menangis bila mengenangkan pengalaman sedih buat ketupat ni , juga masa nak membungkusnya sorang-sorang.

Punya banyak plan nak dibuat untuk sambut Hari Raya Haji kali pertama di rumah baru..dan kali kedua di KL setelah 17 tahun kahwin....Akhirnya memang benar manusia hanya merancang, Tuhan yang menentukan. Gigi beraham bungsu saya buat hal hingga 3 injection dan pain killer tidak memadai. Saya hampir pengsan serta kaki tangan sejuk menggigil kerana sakit yang teramat. Subhanallah. Benarlah orang kata sakit yang paling sakit ialah sakit bersalin dan yang kedua sakit gigi hehehe.

Saya kukus pulut ni lebih kurang pukul 10 malam Isnin (ingat nak  bungkus lepas balik sekolah tengah hari tu) ...tapi sebab tak tahan sakit hanya mampu  bungkus pada 9 malam Selasa (Raya Haji)..bayangkan!! Saya gagahkan juga takut pulut basi dan lagipun takut tak ada apa yang boleh dimakan pagi raya tu. Menu nasi dagang entah ke mana sebab petang tu bila hubby pergi cari ikan tongkol dan ayam..seluruh kedai berdekatan dengan Saujana Impian hingga ke Kajang dah habis stok. Pukul 12 malam saya ajak dia ke Pasar Borong Selangor...pun dah habis stok dan hampir semua kedai tutup...huhuhuhu sadis!!!

Pagi raya tu saya menangis masa telefon Mek...yang geramnya depa yang di kampung semua dok gelakkan kita..huuuaaaa!!!!.

Jom, kita tengok bahan untuk buat ketupat ni.

Bahan-bahannya;
1 kg beras pulut, dibersihkan dan direndam sejam dua.
1/2 santan pekat (saya gantikan dengan 3 biji kelapa parut- ambil 1 gelas pati santan pekat dan 1 gelas santan cair)
1/2 kg gula
1 kepal garam buku di bahagi 4 (1/4)- saya guna garam mesin..jadi saya masukkan sikit2 dalam santan dan rasa.

Cara-caranya;
1. Sediakan daun palas terlebih dahulu. Basuh setiap pelepah dan gantung/jemur(zaman dulu kami tak basuhpun, tapi mak mertua saya sangat cermat..dia basuh satu persatu. Bila saya ke kedai tengok tempat jual daun palas tu..sayapun basuh jugak hehehe)

Daun palas perlu di buka..dan disimpul bentuk ketupat sebagai acuan untuk memudahkan membungkus nanti.


Siap untuk digunakan. Yang ini hasil pertolongan Alis dan Aifaa.
2. Sediakan santannya. Ada orang gunakan santan mentah. Saya masak santan dengan garam terlebih dahulu hingga menggelegak. Ketupat tahan lebih lama.
Yang saya punya ni terlebih santan..ketupat saya jadi lembik sikit tapi....yummeh!! hehe
3. Kukus pulut kali pertama. Bila dah naik wap seketika, keluarkan dan kacau sebati dengan santan cair.
Kukus semula.
Arung/kacau selepas kukus kali pertama.
4. Kukus kali kedua hingga naik wap lagi untuk beberapa ketika, boleh tengok pulut dah masak dan berkilat.
Keluarkan dan arung/kacau dengan santan pekat bersama-sama gula ketika masih panas-panas.
Pulut akan jadi lembik sedikit sebab masih panas. Kacau hingga berkilat dan pekat bergetah, mula-mula ringan dan senang dikacau..lama-lama jadi semakin berat dan susah ..gagahkan juga le..(bagus kalau hubby yang arung ni..poweerrr!!)..best makan time ni!!

5. Bila pulut dah sejuk (tunggu dua tiga jam hingga benar-benar sejuk) boleh dibungkus.
Sediakan air kapur. Celup jari dengan air kapur untuk elakkan pulut melekat dijari. Sumbat padat pulut sebelum dibungkus.(ni yang den lomah ni heheh)

Dalam sakit-sakit tu, sempat saya bungkus dalam 75 biji 40 biji saya masukkan inti serunding daging (tangkai ketupat saya potong panjang) dan 35 ketupat tanpa inti (tangkainya pendek).

6. Kukus ketupat selama 2 (dua) jam!!!. Barulah ketupat benar-benar masak dan sebati..pendek kata 3-4 hari tu tak akan basi lah..done!!.

Tangkai panjang ada serunding, tangkai pendek tiada...kecik besar ketupat ku..hahaha


 Dah beres...agak-agak raya tahun depan dah boleh buat tak? Boleh aja kan? belum cuba belum tahu..selamat mencubaaa!!!



Friday, 22 November 2013

Nasi Ayam Sihat.

 
Musim cuti ni memang tak menang tangan melayan selera anak-anak. Masalahnya mama dan abahnya kena jaga diet sikit. Kami berdua baru lepas membuat medical check-up dan keputusannya sangat positif. Alhamdulillah kami sihat walafiat . Kadar kolestrol cik abe pun menurun hingga ke tahap yang sangat memuaskan. Saya perlu membuat next check-up setahun dari sekarang manakala suami dalam masa 6 bulan dari sekarang. Sayang pula kalau keputusan yang bagus seperti ni, kita kurang berjaga-jaga pulak. Perlulah jaga kesihatan sebagai tanda bersyukur kepada Allah di atas segala nikmatNya.

Masalahnya ialah selera makan yang besar, rasa macam nak makan semua benda dan tetiba juga jadi lebih kreatif bila di dapur. Mana boleh tahan hanya sekadar masak tapi tak makan..well it's not me!! Adoooiiii!!!

Jadi untuk situasi menang-menang, mama masak semua menu yang diidamkan anak-anak untuk breakfast dan lunch sahaja. Malam saya tak masak , sebab kami berdua tak makan atau makan buah-buahan sahaja. Anak-anak hanya  ulang makan makanan  lunch sahaja. Heheheh ideal saja bunyi nye kan? Tapi biasalah, kadang-kadang kantoi juga. Almaklumlah....

Nasi ayam hari ni adalah menu brunch kami. Jom kita lihat cara saya buat nasi ayam yang mudah ni.

Bahan-bahan utama untuk nasi dan ayam.

1 ekor ayam potong empat dan direbus hingga empuk menggunakan,
3 ulas bawang putih diketuk
1 inci halia diketuk
Sedikit garam.
Air secukupnya untuk nasi dan sup.

  1. Bila ayam dah empuk, toskan ayam.
  2. Air rebusan disukat untuk dimasukkan dalam nasi.
Cara memasak nasi ayam;

2 pot beras basmathi-dibasuh bersih dan ditoskan.
1/2 cawan beras pulut
3 pot air rebusan ayam
2 sudu besar mentega
2 sudu minyak sayur (optional)
2 helai daun pandan

Bahan tumis;
3 biji bunga cengkih
1 inci kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
2 ulas bawang putih-cincang
1 labu bawang besar yang sedang-dadu
1/2 inci halia-cincang

1 sudu minyak bijan (optional)

  1. Saya guna rice cooker tapi untuk menumis saya letak periuknya atas dapur dulu..heheheh..ganasss!!
  2. Panaskan butter dengan minyak.
  3. Masukkan semua sekali bahan tumisan dan kacau hingga bawang jadi jernih dan naik baunya.
  4. Masukkan daun pandan dan kacau lagi.
  5. Masukkan beras yang ditoskan. Kacau/ goreng sebentar.
  6. Masukkan air rebusan, garam dan minyak bijan.
  7. Angkat periuk dan letak semula dalam cookernya.
  8. Tanak nasi macam biasa. Bila hampir kering, gembur-gemburkan nasi. Siap!!.

Cara memasak ayamnya;

Ayam yang direbus empuk tadi
Sedikit sos black pepper (kalau tak ada, tumbuk je lada hitam 1 sudu)
Sedikit sos tiram
Sedikit madu
Sedikit kicap masin
2 ulas bawang putih-cincang halus
1 inci halia-cincang halus
  1. Gaul/lumur semua bahan pada ayam hingga rata.
  2. Masukkan dalam bekas pembakar.
  3. Bakar ayam suhu 180 darjah hingga warnanya gelap/ayam garing dan berkilat.


Cara membuat sos cilinya;

5 biji cili padi
4 biji cili besar(tak adapun tak apa)
2 inci halia
4 ulas bawang putih
Gula
Garam
Cuka
Air secukupnya
(Maaf tak sukat masa buat tadi- yg penting mesti rasa masin, manis dan masam)

  1. Mesin halus semua bahan dengan sedikit air.
  2. Masukkan ke dalam periuk dan masak hingga menggelegak atau hingga merah jernih warnanya.
  3. Perlu sentiasa dikacau untuk mengelakkan sos membuak keluar.
  4. Jangan takut dengan gula dan garamnya..untuk kuantiti yang saya buat tadi, saya gunakan hampir 5 sudu besar gula dan 3 sudu kecil garam.

Untuk kicapnya;

1 mangkuk air rebusan ayam
Kicap masin secukupnya.


Untuk supnya;
  1. Panaskan semula air rebusan ayam.
  2. Masukkan satu sudu rempah sup.
  3. Rasakan  masinnya. Kalau perlu boleh tambah lagi garamnya.
  4. Hidangkan dengan bawang goreng, cili padi potong dan daun sup..walllahhh!!


Amacam???...

Note: Kalau perhatikan resepi, saya tidak banyak menggunakan minyak. Hanya 2 sudu butter dan 2 sudu minyak sayur untuk nasi. Tidak ada minyak dalam penyediaan ayam dan juga sup....

Tuesday, 19 November 2013

Udang Mentega @ Butter Prawn (2)

Kali pertama makan udang mentega bertahun-tahun dulu di Royal Club Selangor..wah!!!! sedap tak terkata!!. Udangnya boleh dimakan hingga ke kulit dan kepalanya. Garing sesangat. Setiap kali saya memasak menu ni, saya akan cuba sedaya upaya meniru seperti mana udang mentega yang saya makan dulu hehehe..tapi masalah utama ialah udang apalah yang digunakan chef tu?. Udangnya kecik2 saja (seperti dalam gambar saya ni), tapi garingnya hingga kulit dan kepala licin saya kerjakan bersama teman2...huhhh rakus!!

Tapi udang mentega yang saya buat ni boleh tahanlah sedapnya, cuba dulu yer baru tahu hehehe..

Bahan-bahannya:

1 mangkuk besar udang kecik/sedang
Perap dengan garam dan lada sulah.
Goreng hingga garing.

Sarang telur/egg floss
3 biji telur kuning
Secubit garam
Minyak untuk menggoreng.
Chopstik-satu je

Cara-cara;
  1. Pukul telur kuning bersama garam dalam mangkuk kecil.
  2. Panaskan minyak.
  3. Tangan kiri pegang mangkuk, tangan kanan pegang chopstik, sedia untuk menggoreng.
  4. Angkat tinggi sedikit mangkuk, tuang halus telur kuning dalam kuali sambil kacau minyak secara bulatan tanpa henti hingga semua telur habis dituang.
  5. Bila masak, minyak akan berbuih dan telur akan garing. 
  6. Jika suka warna agak kekuningan goreng sebentar sahaja tapi saya suka warna agak perang.
  7. Ambil senduk dan penapis santan/besi.
  8. Sendukkan semua telur ke dalam penapis santan dan toskan.
  9. Siap.

Bahan-bahan untuk goreng udang mentega:

Udang yang digoreng garing.
Sarang telur/egg floss
2 sudu mentega
1 sudu minyak
2 biji cili padi
1 tangkai daun kari
1/3 cawan susu segar
1 sudu kecil gula.

Cara-caranya;
  1. Panaskan minyak.
  2. Masukkan mentega.Kacau.
  3. Masukkan daun kari dan cili padi yang dipotong.Kacau lagi.
  4. Masukkan susu. Kacau hingga berbuih/menggelegak.
  5. Masukkan udang dan separuh sarang telur/egg floss
  6. Masukan gula. Kacau hingga sebati.
  7. Boleh angkat dan masukkan dalam pinggan hidangan. Taburkan dengan lebihan sarang telur/egg floss. Siap.
  8. Yummehhh!!!

Sunday, 10 November 2013

Nasi Mandy


Saja nak sharing gambar nasi mandy yang dibuat baru-baru ni. Resepi lengkap ada kat SINI, tapi ada tambahan ayam panggang, resepinya ada kat SINI.

Makan begitu sajapun dah sedap!!
Ayam Panggang
Ayam Mandy, Salata Hara dan Salsa Tomato
Dipanggang bersama-sama tapi Ayam Mandy keluar dulu yer..hehehe


Cream Puff





Suka tengok Cream Puff saya menjadi..lembut dan gebu sangat!!! Terima kasih kepada Ct Zaidah dari blog Diari Zaliedana untuk resepi yang mabeles ni.

Cream Puff
Sumber : Diari Zaliedana

Bahan-bahannya:


125 gm self raising flour atau tepung gandum + 2 sudu teh baking powder
100 gm butter
250 ml air
1/2 sudu teh gula
3 biji telur
(saya gandakan semua bahan untuk lebih banyak)



Cara-caranya:

    -Panaskan oven pada suhu 220 darjah C.
    -Satukan butter, air dan gula dalam periuk. Panaskan sehingga butter cair.(daripada beberapa cubaan,   
      saya dapati gunakan periuk Vision lebih senang)
    -Selepas ia mula mendidih, terus masukkan tepung. Kacau dengan pantas sehingga ia kurang melekat
      pada dinding periuk. Konsistensi perlulah kental. Biarkan adunan betul-betul sejuk.
   -Selepas sejuk, masukkan telur satu persatu. Kacau sehingga rata dahulu sebelum dimasukkan telur
     seterusnya. Saya pukul guna mixer hingga adunan licin.
    -Gunakan beg paip dan paipkan mengikut bentuk yang anda suka di atas dulang yang telah disapu
      marjerin. (saya tak sapu apa-apa, dan lebih baik alaskan dengan baking sheet)
    - Renjiskan cream puff dengan sedikit air.
    -Bakar dalam oven dengan suhu 200c hingga permukaan puff kecoklatan, lebih kurang 30 minit.
    -Suhu yang panas membantu puff naik dengan sempurna.
    -Pastikan puff telah benar-benar masak sebelum dikeluarkan dari oven.
    -Ia kelihatan ringan,bahagian bawahnya tidak melekat di dulang dan telah berwarna kuning kecoklatan 
      sedikit.
    -Jika dikeluarkan sebelum cukup masak, puff akan turun dan tidak berongga di dalamnya.
    -Selepas dibakar. Buatlah lubang dibawah atau belah dua secara melintang dan paipkan dengan krim 
     pastri  atau sebarang krim yang anda suka dan salutkan atas dengan coklat cair atau ayakkan dengan
     sedikit gula icing.

Custard Filling



2 camca besar tepung kastard
2 camca besar gula kastor
1 1/3 cawan susu segar
30 gram mentega (kurang lebih 2 camca teh)
2 camca teh esen vanilla

(saya gandakan bahannya juga dan saya tambah 1/2 cawan air biasa untuk filling yang lebih lembut)


Cara-caranya:

    -Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla.
    - Kacau rata dengan whisk dan masak dengan api perlahan sambil terus dikacau hingga pekat.
    -Padam api, tambah mentega dan esen vanilla, kacau rata dan biar sejuk. Ketepikan.
    -Potong dua puff, masukkan inti custard.
    -Siap untuk dihidangkan.
    - Boleh simpan dalam peti sejuk.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...