Saturday, 14 September 2013

Pot Luck Sekolah..tinggal bekas je lahhh :-)






Alhamdulillah..1 1/2 kilo beras NASI DAGANG  untuk jamuan di sekolah. Di padankan dengan lauk IKAN AYA, gulai lemak kuning ikan aya yang dibawa Rosliza, kari ayam yang dibawa Zara, kari udang oleh Kak Kalbi dan laksa yang dibawa khas oleh Kak Faridah tak termasuk puding trifle oleh Azlina dan puding cocktail oleh Hazlin...potluck meja kami memang beeeesssttttttt!!!!

Nasi Beriani Ayam (2)


Yang ni makanan petang Khamis lepas, dah tak ada idea nak masak apa untuk makan malam, tengok ada ayam dan beras basmathi..maka jadilah nasi beriani ayam yang sungguh gojes rasanya dan bertambah-tambah goges lagi  kerana mudah sangat cara nak memasaknya hehehe.

Daripada resepi asal kat SINI, saya permudahkan dengan cara blendkan semua bahan sekali gus kecuali bawang besar, cili padi dan yogurt.

Langkah 1(Sediakan ayam beriani)

Bahan-bahannya;
1/2 ekor ayam-nak lebih pun boleh
3 labu bawang besar-dimayang
5 biji cili kering*
1 sudu jintan manis*
1 biji buah pala*
5 biji badam*
3 biji buah keras*
1 kotak kecil kismis*
1 sudu kecil lada putih*

1  inci halia*
3 biji bawang putih.*


Rempah kasar:
4 kuntum bunga cengkih
1 inci kulit kayu manis
l sudu lada hitam

1 cawan yogurt.
15 biji cili padi dibelah dua.
2 helai daun bay



Cara-caranya seperti di bawah;
  1. Blend semua bahan bertanda*
  2. Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar serta rempah kasar hingga wangi.
  3. Masukkan bahan blend. Kacau hingga naik minyak. (kalau perlu, masukkan sedikit air)
  4. Masukkan ayam, daun bay dan cili hiris, masukkan garam.
  5. Masukkan yogurt.*kalau tak ada yogurt, boleh digantikan dengan tiga sudu susu tepung dicampur dengan 2 sudu butter cair dan setengah sudu gula.
  6. Kacau hingga ayam masak.

Langkah 2 (sediakan nasinya)

3 pot beras (direndam sekurang-kurangnya 30 minit)
Garam

  1. Panaskan air
  2. Masukkan garam. Bila menggelegak masukkan beras.
  3. Masak hingga beras 3/4 masak.
  4. Angkat dan toskan.
Cara menyediakannya;

Gunakan rice cooker.
Masukkan lapisan ayam.
Masukkan daun pudina dan daun ketumbar.

Masukkan beras yang di toskan tadi.
Buat hingga habis.
Lapisan atas sekali ialah lapisan ayam.
Tutup kemas dan masak macam biasa.
Kalau suis kembali pada warm, kena tukar kepada cook hinggalah nasi masak. Kaup balik nasi dengan senduk kayu untuk pastikan masak sekata.
(kalau perlu boleh siramkan 1/2 cawan air- terutama bila nasi tak masak kerana tidak direbus 3/4 masak tadi)
Dah siap.
Makan dengan ni..

 Untuk lebih meriah dan sebab malas nak masak lagi, saya suruh hubby belikan papadom dan kuah kari ikan di kedai mamak di taman ni dalam perjalanan balik dari pejabat..hehehe tapi akhirnya tak ada orang makanpun kuah tu kerana memang tidak perlu lagi..sudah cukup nasi dengan salad sayur tu..mabelesss!!





Saturday, 7 September 2013

Makaroni Bakar Lasagna Style



Hari Sabtu ni macam biasa kena jenguk Aifaa di asrama. Hari Jumaat dia dah call siap request spagheti lagi suruh bawak pada pukul 4.00 petang. Aduhh, memang precise betul anak dara sorang ni, siap dengan timing dia bagi kita. Selalunya saya tak berapa nak layan sangat kalau nampak macam dia mengada-ngada tapi hari ni kebetulan bahan untuk buat spagheti semuanya ada, bolehlah saya bertolak ansur hehehe. Tapi spagheti nyer  tak ada saya gantikan dengan makaroni jenis elbow.

Teringat lasagna yang dibawa rakan ke sekolah pagi tadi sempena hari Bicara Akademik PMR, saya buat makaroni bakar ni ala buat lasagna siap dengan sos bechamel lagi...yummy!! Bahan-bahan utama adalah seperti gambar di atas tu minus butter, bawang putih, serbuk cili, oregano dan nutmeg..heheheh lupa nak susun la..

Ada 4 langkah mudah  untuk membuatnya;
Langkah 1

Sos bolognaise
1 labu bawang besar-dadu
2 ulas bawang putih -dadu
3 keping dada ayam-cincang
2 tin sos prego mushroom
Minyak zaiton untuk menumis
1 sudu serbuk cili untuk selera melayu
Sedikit serbuk oregano
Garam
Gula kalau suka -saya tak letak
Dalam gambar saya letak cendawan, tapi akhirnya saya tak bubuh hehehe, Aifaa dan Zahirah tak suka sangat sayur

  1. Tumiskan bawang hingga layu bersama serbuk cili.
  2. Masukkan isi ayam, kacau hingga kering airnya.
  3. Masukkan sos prego bersama sedikit air untuk bersihkan tin serta sedikit garam.
  4. Masukkan serbuk oregano.
  5. Kacau hingga masak.
Langkah 2

Makaroni 250g
Sedikit garam

  1. Rebus makaroni dengan sedikit garam seperti yang diarahkan dalam peket.
  2. Toskan.

Langkah 3

Sos Bechamel/Sos putih

50gm mentega
3 sudu tepung gandum
4 cawan susu segar
Garam
Serbuk nutmeg/pala

  1. Panaskan mentega dan masukkan tepung.
  2. Kacau hingga sebati agak2 hingga tepung masak.
  3. Masukkan susu. Whisk hingga sebati.
  4. Masukkan sedikit garam dan serbuk nutmeg.
  5. Whisk hingga menggelegak.
  6. Siap.


Langkah 4
Sediakan mangkuk untuk melapis makaroni.
Parutan keju cheddar dan mozarella- saya cuma ada cheddar yang dah lama dalam peti ais..heheh
  1. Lapisan bawah dimasukkan sos bolognaise.
  2. Lapisan kedua masukkan makaroni.
  3. Lapisan ketiga sos bolognaise
  4. Lapisan ke empat masukkan sos bechamel.
  5. Ulang hingga habis.
  6. Bahagian atas di akhiri dengan lapisan sos bolognaise, bechamel dan parutan keju.
  7. bakar 10-15 minit dalam suhu 170 darjah C.
  8. Siap.
Puas hati tengok anak-anak berselera makan terutama Aifaa. Saya bawak dua bekas, satu bekas habis dimakan sambil kami berbual-bual..satu lagi nak makan kejap lagi katanya..alhamdulillah, tak sia-sia mamanya masak walaupun saya dan suami sama-sama dok mengerling, sama-sama paham, lepas ni kita pakat-pakat cari nasi huhuhuhuhu...

Thursday, 5 September 2013

Agar-agar Santan

Sudah bertahun tak buat agar-agar santan ni, resepinya memang dah lupa cuma ingat bahan-bahannya saja. Lepas tu malas pulak nak cek resepi-resepi kat internet untuk dapatkan sukatan yang tepat, maklumlah impromptu punya projek, jalan sajalah hehehe

Kalau zaman dulu untuk mendapatkan agar-agar yang cantik dan tidak berair, gula batu akan dimasukkan seketul dua tapi kali ini gula batu entah ke mana hahaha, memang ada sedikit berair di bahagian bawah loyang tu tapi rasanya tetap sedap, alhamdulillah.

Bahan-bahannya:
25gm agar-agar
4 cawan air
2 keping gula melaka
1 gelas gula putih
1 biji kelapa parut
1 biji telor
1 cawan air untuk memasak gula melaka hingga hancur
2 helai daun pandan
12 kuntum bunga cengkih
1 1/2 cawan air untuk santan

*keseluruhan sukatan air ialah  6 1/2 atau 7 cawan termasuk  santan.

cara-caranya:
  1. Masakkan gula melaka bersama-sama daun pandan dan bunga cengkih hingga hancur- tapiskan.
  2. masakkan agar-agar bersama-4 cawan air hingga hancur.
  3. Masukkan gula putih dan air gula melaka. Masak lagi.
  4. Sambil itu, ramaskan kelapa parut dengan telor.
  5. Kali pertama diramas guna 1 cawan air
  6. Ramas lagi kali kedua-guna 1/2 cawan air
  7. Bila agar-agar menggelegak, masukkan santan dan kacau.
  8. Bila menggelegak lagi boleh tutup api.
  9. Masukkan dalam loyang dan sejukkan.
*untuk dapatkan lapisan seperti di dalam gambar pastikan loyang yang digunakan tidak terlalu besar.

Selamat mencuba :-)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...