Saturday 8 June 2013

Kek Carrot (2)




Dalam sibuk-sibuk menanda kertas, saya buatkan juga kek karet ni bagi melayan permintaan anak-anak petang ni. Lagipun esok Aifaa dah nak balik ke asrama, bukan setakat kek malah saya buatkan juga 4  biji pizza untuk mereka..hahahaha puas hati mereka makan.

Resepi untuk kek ni pernah saya tulis di entry lama di sini, tapi saya buat beberapa perubahan. Hasilnya kek petang ini lebih gebu dan ringan berbanding sebelum ini. Sangat sedap mengikut selera saya hehehehe.


Bahan-bahannya;

2 cawan tepung naik sendiri*
1 sudu teh double action baking powder*
1 sudu teh garam*
- yang bertanda * digaul sebati
2 cawan gula halus/caster- saya tukar kepada brown sugar
4 biji telor
1 1/4 cawan minyak conola/sunflower/sayur-saya guna mazola
1 cawan kacang walnut/badam dipanggang dahulu-saya guna badam
 4 cawan karet parut-perah keluar dulu airnya
1 biji kulit buah oren parut (zest)-saya guna 2 sudu besar sunquick
* saya tambah sedikit esen vanilla menggantikan serbuk kulit kayu manis

 Cara-cara
1. Siapkan bekas untuk bakar, griskan dengan butter dan alaskan dengan kertas kek.
2. Pukul telur hingga agak kembang masukkan gula. Pukul hingga kembang dan warnanya pucat.
3. Masukkan minyak secara perlahan-lahan dan pukul lagi hingga kembang. Masukkan esen vanilla dan    sunquick oren.
4. Perlahan-lahan masukkan bancuhan tepung dan pukul lagi. Matikan mixer dan gunakan sudip untuk    langkah seterusnya.
5. Masukkan parutan karet dan kacang, kacau sebati.
7. Siap untuk dibakar dalam api 180c selama 30-35 minit.

Bahan-bahan cream cheese

250gm cream cheese (saya guna tartura cheese)
30gm butter
1 sudu besar perahan lemon @ lime-cam biasa la, saya gunakan sunquick
1 sudu besar esen vanilla
1 sudu besar susu segar
100gm gula ising
  1. Pukul hingga kembang cream cheese dan butter. 
  2. Masukkan gula dan semua bahan lain. 
  3. Siap untuk disapukan atas kek yang sudah disejukkan.
  4. Siap!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...