Saturday 25 May 2013

Sayur Lemak Rebung

Memang rezeki saya petang Khamis lepas, terjumpa rebung segar di Pasar Malam Prima Saujana. Dah terbayang sayur lemak rebung yang selalu dimasak arwah nenek dulu. Sayur rebung ni memang kegemaran saya terutama yang fresh macam ni. Kat kampung dulu kami celur untuk buat ulam ataupun masak lemak putih seperti dalam gambar di atas ni. Banyak sungguh saya makan nasi hari ini hehehe..alhamdulillah.

Cara masakannya ringkas sahaja. Sebenarnya ada orang masukkan isi ikan rebus dalam sayur lemak ni, tapi disebabkan saya hanya ingin menikmati rasa rebung semata-mata tanpa gangguan rasa lain , saya tidak masukkan apa-apa selain daripada lada hitam dan bawang  merah sahaja. 

Bahan-bahannya;

Rebung segar dicincang dan dicelur hingga masak (Dalam 3 mangkuk rebung cincang)
Santan secukupnya
10 biji lada hitam
4 ulas bawang merah.
Garam
Gula

Cara-caranya;
  1. Masukkan rebung yang telah dicelur dan ditoskan ke dalam periuk.
  2. Masukkan santan bersama-sama dengan lada hitam dan bawang merah yang telah ditumbuk lumat.
  3. Masukkan garam dan gula secukupnya.
  4. Kacau perlahan hingga menggelegak. Siap.
Bestnya kalau makan bertemankan budu dan ikan masin hehehe :-)


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...