Sunday, 29 July 2012

Sata Goreng

Satar...satar...bestnya makan panas-panas. Kalau balik kampung di Kelantan atau bercuti di Cherating atau Kemaman, inilah menu wajib yang saya cari. Tak sah kalau tak beli..hehehe hubbypun dah sedia maklum..kena juga beratur walaupun linenya panjang...hahaha
Tapi nak buatnya bukanlah susah sangatpun.. di Kelantan (kawasan Tumpat) resepi ini sudah dipermudahkan. Tak perlu dibungkus mahupun dibakar, goreng je macam bergedil. Memanglah tak sama, yang beza cuma aroma daun pisang yang terbakar tu, dari segi ingredient sama je...jom kita tengok resepinya;

Bahan-bahannya;

1/2 kg isi ikan  mentah...apa-apapun boleh...biasanya ikan sardin/selayang atau kembung. Dibuang kulitnya tau..
1/2 biji kelapa muda...parut.
7 biji bawang merah, banyak sikit
Sedikit halis
Seikat daun kesum- ambil daunnya sahaja dan hiris halus.
Garam, serbuk perasa

Cara membuatnya:

Tumbuk isi ikan, kelapa parut dan bawang hingga sebati...(kalau blend tak berapa sedap)
Masukkan hirisan daun kesum..lagi banyak lagi best.
Gaulkan dengan tangan, masukkan garam dan serbuk perasa.
Bulat-bulatkan (seperti bergedil tapi saiznya lebih kecil)
Goreng dan makan panas-panas (boleh makan begitu saja - macam makan sata dan otak-otak @ jadikan lauk)

Dah siap, beginilah rupanya;


Selamat mencuba.......

3 comments:

  1. Tq utk resepi...
    Tgah cari resrpi yg mudah he he he.
    Esok nk try buat

    ReplyDelete
  2. Sdp ni.mksdnye ikan mmg xpyh drebus yer

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...