Sunday, 29 July 2012

Ikan Percik


Masakan asli Kelantan nih...macam-macam versi ada...sesuai dimakan di bulan Ramadhan ni. Makan bersama nasi puti ataupun nasi kerabu...wahhh...yum...yum..jom kita tengok bahan-bahannya..

Bahan-bahannya;

4 ekor ikan mambong/kembong yg gemuk2 tu...hehe (ikan selayang sebenarnya lebih sedap, tetap lembut walaupun dah sejuk)
1 biji kelapa ambil santan pekat..(nak kuah byk, blh tambah lagi kelapanya, saya dah gunakan santan segera tapi kuahnya kurang menjadi, tak tahulah kenapa)
6 ulas bwg merah
2 ulas bawang putih
5 biji cili kering (ni ikut suka)
seinci halia
Sekeping asam
Gula
Garam

Ikan di siang dan diperap dgn garam dan kunyit.

Semua rempah diblend bersama.
Masukkan dalam santan, masukkan asam keping, gula dan garam secukup rasa. Kacau sehingga pecah minyak dan pekat.

Bakar ikannya...dah hampir masak sapukan sikit-sikit minyak daripada kuah percik tadi..macam bakar satay lah...(berasap dapur wooo)

Dah masak, letak atas pinggan dan tuang kuah perciknya...siap!!!

p/s: ada versi yg letak serai...kalau suka bolehlah letak.


Tadaaa....pagi-pagi ni bolehlah ke pasar untuk cari ikannya...jommm!!!

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...